Tuloksia vastuullisella hankinnalla II – Avainpointit webinaarista

Miksi hankintojen vastuullisuutta kannattaa mitata ja seurata? Miten rakentaa toimiva seurantajärjestelmä ja menetelmät hankintaketjun mittaamiseen? Helmikuun Tuloksia vastuullisella hankinnalla II -webinaarissa esiintyivät hankinnan asiantuntijan roolissa Jenny Nybom ValueSource Partners Oy:ltä ja vastuullisuuden asiantuntijan roolissa Atte Borgenström Reforest Finland Oy:ltä. CSRD-direktiivi – ohjaavat voimat CSRD on tällä hetkellä merkittävin yritysten vastuullisuustyöhön ja arvoketjuihin, mukaan lukien hankintoihin, […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Tuloksia vastuullisella hankinnalla II – Avainpointit webinaarista

Jos helmikuun 2025 webinaarimme meni sivu suun, tästä tekstistä löydät eväitä hankinnan vastuullisuuden seurantaan, mittareihin ja vaikutuksiin.

Miksi hankintojen vastuullisuutta kannattaa mitata ja seurata? Miten rakentaa toimiva seurantajärjestelmä ja menetelmät hankintaketjun mittaamiseen?

Helmikuun Tuloksia vastuullisella hankinnalla II -webinaarissa esiintyivät hankinnan asiantuntijan roolissa Jenny Nybom ValueSource Partners Oy:ltä ja vastuullisuuden asiantuntijan roolissa Atte Borgenström Reforest Finland Oy:ltä.

CSRD-direktiivi – ohjaavat voimat

CSRD on tällä hetkellä merkittävin yritysten vastuullisuustyöhön ja arvoketjuihin, mukaan lukien hankintoihin, vaikuttava direktiivi.

CSRD on EU:n kestävyysraportointidirektiivi, joka astui Suomen lainsäädäntöön viime vuonna. Se on merkittävä muutos aiempaan, sillä nyt raportointi on huomattavasti syvällisempää (mahdollisesti jopa yli tuhat datapistettä). Direktiivin tavoitteena on lisätä yritysten vastuullisuustoimien läpinäkyvyyttä sekä raportoinnin yhdenmukaisuutta.

Huomioitavaa on kuitenkin, että direktiiviin on ehdotettu muutosta, ns. Omnibus-pakettia – nähtäväksi jää, millaisena Omnibus-paketti menee lopulta läpi ja milloin se astuu voimaan.

Hankintoihin CSRD liittyy siten, että yritysten on tunnettava arvoketjunsa huomattavasti paremmin, mikä tarkoittaa tiedon hankkimista myös suorien liikesuhteiden ulkopuolelta ja syvemmältä arvoketjusta.

Vastuullisuusraportointia viedään nyt lähemmäksi talouden tunnuslukujen raportointia samanlaisella seurantasyklillä (edellisen vuoden raportti julkaistaan yleensä ensimmäisen kvartaalin aikana). Tämä tarkoittaa, että myös vastuullisuusraporttien tulee olla kolmannen osapuolen tarkastajien varmentamia.

CSRD:n aikataulu ja soveltamisala tämänhetkisen lainsäädännön mukaan:

  • Viime vuodesta alkaen yli 500 hengen pörssiyritykset olivat velvoitettuja keräämään dataa, ja heidän ensimmäiset raporttinsa julkaistaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2025.
  • Vuodesta 2025 alkaen yli 50 miljoonan euron liikevaihdon yritykset tietyillä tase- tai henkilöstömääräkriteereillä tulevat velvoitteen piiriin. Tämä on suurin hyppy uuteen, sillä näillä yrityksillä ei välttämättä ole aiempaa kokemusta vastuullisuusraportoinnista. Näillä yrityksillä on usein isot alihankintaketjut, joten ne tulevat todennäköisesti kysymään tietoa myös pienemmiltä toimijoilta.
  • Vuoden 2026 alussa nämä yli 50 miljoonan euron yritykset julkaisevat raporttinsa.
  • Seuraavana vuonna myös kaikki listatut mikrokokoiset yritykset kuuluvat raportoinnin piiriin.

Vaikka CSRD:n tai ESRS-standardien suorat datapisteet ovat vähäisiä liittyen vastuulliseen hankintaan, niillä on jonkin verran välillisiä vaikutuksia mm. riskienhallinnan ja sosiaalisen vastuun eli esimerkiksi työolosuhteiden, turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden kautta.

Hankinnan vastuullisuuden tärkeys ja huomioiminen juontavat juurensa erityisesti riskienhallintaan. Tuntemalla oman arvoketjun ja sen vaikutukset omaan liiketoimintaan yritykset voivat pienentää toimitusketjun riskejä ja vähentää häiriöitä.

Muita hyötyjä ovat

  • mahdollisuus parempiin rahoitusehtoihin
  • toiminnan tehostus (energiankulutus yms. arvoketjussa)
  • vastuullisten tuotteiden luonti (innovatiiviset ratkaisut yhteistyössä arvoketjun kanssa)
  • asiakastyytyväisyys (asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen)
  • vastuullisuuden kulttuurin luominen, mikä on tärkeää myös työvoiman houkuttelevuudelle.

Vastuullisuus edellyttää johdon sitoutumista

Vastuullisuus on yhä enemmän johdon pöydällä: panostamalla vastuullisuuteen mm. minimoidaan liiketoiminnan riskejä ja otetaan arvojohtajan paikka markkinoilla. Uudemmat sukupolvet ovat valmiita maksamaan enemmän vastuullisista tuotteista ja palveluista, ja työnantajan maine on yhä tärkeämpi.

Edellytyksenä hankinnan vastuullisuudelle onkin johdon sitoutuminen strategiseen vastuullisuuteen liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla. Lisäksi tarvitaan sekä sisäistä että ulkoista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, osaamista ja koulutusta.

Vastuullisuuden tulee olla integroitu yrityksen prosesseihin, ei vain kertaluonteinen ”paperiharjoitus”.  On ymmärrettävä, että vastuullisuus kaikissa muodoissaan ei ole sivutoiminen asia; se vaatii resursseja ja strategisia linjauksia, sillä siitä tulee tulevaisuudessa yhä velvoittavampaa yrityksen koosta riippumatta.

Hankintojen vastuullisuuden seurantajärjestelmä

Seurantajärjestelmän ja menetelmien luominen on keskeistä vastuullisissa hankinnoissa. Hyvin rakennettu järjestelmä helpottaa hankinnan arvoketjun kokonaisuuden hallintaa.

Tässä yksi esimerkki ko. menetelmän luomiseen:

1. Johdon sitoutuminen ja soveltuvuus liiketoimintastrategiaan

Ylimmän johdon eli johtoryhmän ja hallituksen mukanaolo on kriittistä. On tärkeää varmistaa ymmärrys velvoitteista, mahdollisuuksista, kilpailijakentästä ja toimintakentästä. Erityisesti CSRD:n mukaan raportoivissa yrityksissä ylin johto on juridisesti vastuussa olennaisuusanalyyseistä ja muusta. Vastuullisuus ja liiketoiminta tulisi nähdä yhtenä kokonaisuutena.

2. Vaikutusalueiden ja olennaisuuksien kartoitus sekä arvoketjun tunnistaminen

Olennaisuusperiaate on kaiken vastuullisuustyön lähtökohta. On määriteltävä, mitkä vastuullisuusteemat ovat olennaisia yrityksen toiminnalle ja sen arvoketjulle.  

Kaksoisolennaisuudessa tarkastellaan yrityksen vaikutuksia yhteiskuntaan ja muuttuvan maailman vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Tässä yhteydessä on kuultava sidosryhmien näkemyksiä ja odotuksia. Kaksoisolennaisuus edesauttaa yritystä tunnistamaan omat keskeiset kestävyysaiheensa. Hankinnan osalta tämä tarkoittaa hankinnan arvoketjun kartoitusta eli olennaisten toimijoiden tunnistamista.

3. Hankinnan arvoketjun kartoitus

Tunnistetaan arvoketjun olennaiset toimijat, jotta ymmärretään keskinäiset vaikutukset. Huomioidaan ulkopuoliset vaikuttavuudet, kuten esimerkiksi laki, CSRD, standardit ja asiakasvaatimukset, ja niihin liittyvät ESG-elementit. Toimittajien eri tasot ja hankinnan kompleksisuus tulevat ilmi kartoituksen myötä. Harjoitus voidaan tehdä esim. workshop-tyyppisesti.

4. ESG-riskien tunnistaminen

Kun toimittajakanta ja hankinnat on kartoitettu, arvioidaan ESG-riskejä, jotka voivat vaihdella hankinnan tyypin ja toimialan mukaan. Huomioidaan toimitusketjujen kompleksisuus ja geopolitiikka, mahdolliset maakohtaiset vaatimukset, sosioekonomiset asiat. Tämän lisäksi hyödynnetään olemassa olevia standardeja ja pyritään välttämään maine- ja brändiriskejä. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa voi olla tärkeää.

5. Toimenpiteiden priorisointi ja tavoitteiden määrittely

Kun kokonaisuus on hahmotettu, priorisoidaan toimenpiteet ja määritellään tavoitteet. Mittaamisen ja monitoroinnin tulee olla tavoitteellista. Läpinäkyvyys on tärkeää CSRD:n myötä.

On muistettava, että raportointia ei tehdä vain raportoinnin vuoksi, vaan siitä tulee olla hyötyä. Hankintaketjut voivat olla hyvinkin monimutkaisia, ja on tärkeää tunnistaa kuinka syvälle ne menevät ja missä riskit sijaitsevat. Yhteistyötä on tehtävä kaikkien toimijoiden kanssa, ja on määriteltävä vastuualueet.

6. Mittarit

Mittarit ovat keskeinen ja haastava osa vastuullisuustyötä. Yleisiä esimerkkejä mittareista on olemassa, mutta ne ovat aina yrityskohtaisia. Oikeaa vastausta siihen, mitä mittareita tulisi käyttää, ei ole. Mittareiden tavoitteita ovat

  • läpinäkyvyys ja jäljitettävyys (erityisesti CSRD)
  • skaalautuvuus (mittareiden tulisi soveltua eri kokoisille yrityksille)
  • vertailukelpoisuus (tulosten hyödyntäminen ja vertailu muihin yrityksiin)
  • priorisoitavuus (olennaisimpien vaikutusten mittaaminen).

Esimerkkejä mittareista ympäristövastuun osalta ovat energiankulutus, päästöt, vedenkäyttö, jätteet, kierrätysaste, materiaalien alkuperä ja ympäristösertifikaatit. Sosiaalisen vastuun mittareita voivat olla työolot, työturvallisuus, tasa-arvo, monimuotoisuus, ihmisoikeudet arvoketjussa, paikallisyhteisövaikutukset ja tuotevastuu. On tärkeää valita yrityksen toimintaan sopivat mittarit.

7. Painotukset

Olennaisten toimijoiden määrittely hankintaketjussa voidaan tehdä esimerkiksi Kraljic-matriisin, spendi- tai kustannusanalyysin tai riskipohjaisen tulokulman avulla – usein näiden yhdistelmänä.

Riskipohjainen lähestymistapa on hyödyllinen erityisesti CSRD:tä ajatellen, sillä se tuo esiin riskit ja mahdollisuudet sekä vaikuttavuuden (IRO). Jos hankintaa johdetaan kategoriakohtaisesti, näin voidaan painottaa tiettyjä kategorioita.

On tärkeää viestiä toimittajille odotukset ja tavoitteet jo valintavaiheessa sekä antaa myös positiivista palautetta. Vastuullisuuden maturiteetti vaihtelee toimittajittain.  On hyödyllistä ymmärtää hankinnan arvoketjun eri vaiheet ja niihin liittyvät vastuullisuuselementit, kuten esimerkiksi elektronisen komponentin tuotantoprosessi mineraalien louhinnasta lopputuotteeseen saakka.

8. Toimittajien sitouttaminen

Tärkeää on ymmärryksen ja osaamisen varmistaminen eli toimittajan kehittäminen, erityisesti strategisissa kategorioissa. Toimittajan kanssa voi esim. laatia vastuullisuustavoitteet, joita sitten yhdessä seurataan ja kehitetään eteenpäin.

9. Seurantafrekvenssit

Tavoitteiden seurantaväli on määriteltävä jo alkuvaiheessa Tiettyjä toimijoita ja mittareita on hyvä auditointi, kun taas toisia toimittajia voidaan seurata monitoroimalla. Seuranta kannattaa integroida olemassa oleviin toimittaja-arviointiprosesseihin.

10. Korjaavat toimenpiteet

Myös korjaavien toimenpiteiden määrittely olisi hyvä olla prosessissa mukana varhaisessa vaiheessa. On tärkeää olla aktiivinen, jos asiat eivät etene suunnitellusti, ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esihenkilöihin ja toimittajiin. Avoin vuorovaikutus ja selkeät vaatimukset ovat tärkeitä. Korjaavista toimenpiteistä on hyvä tiedottaa myös toimittajia.

Muutama sana webinaarin asiantuntijoista

Atte Borgenström

Toimitusjohtaja, Reforest Finland Oy

Atte on erittäin kokenut asiantuntija yritysten hiilijalanjäljen määrittämisessä ja vastuullisuusraportoinnissa. Atte on pitänyt sadoille yrityksille käytännönläheisiä CO2-/ESG-koulutuksia ja webinaareja. Hän on raportoinut tai konsultoinut lähes sataa yritystä CO2-/ESG-asioissa. Erityisesti hän on saanut kiitosta ymmärrettävyydestä ja konkretiasta.

Tutustu Reforest Finlandiin täällä: www.reforest.fi.

Jenny Nybom

Senior Consultant, ValueSource Partners Oy

Jennyllä on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, hankinnoista sekä toimitusketjusta erilaisissa liiketoimintaympäristöissä. Vastuullisuus kiinnostaa sen merkittävyyden ja kehitysmahdollisuuksien vuoksi. Jenny on saanut kiitosta kyvystään yhdistää käytännön tekeminen ja teoreettinen viitekehys tarjoten täten asiakkaille luontevan tavan oppia ja oivaltaa sekä saavuttaa konkreettisia tuloksia.

Tutustu ValueSource vastuullisen hankinnan palveluihin täällä.

Kiitos!

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella aiheesta tarkemmin oman organisaatiosi vastuullisen hankinnan kehittämiseksi.

Kiinnostuitko?

Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?

Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.

    Timo Nieminen 
    Asiakkuusjohtaja
    Myynti ja markkinointi

    Puh: 050 3252 606
    E-mail: timo.nieminen@values.fi

    Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

    ValueSource Partners Oy
    Linnankatu 3B
    20100 Turku
    Y-tunnus: 2283239-3

    Tel: +358 (0)10 420 1110
    E-mail: info@values.fi
    Ota yhteyttä
    Tietosuoja

    Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.

      Seuraa meitä
      © All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy