Yrityksen hankinnat voivat kattaa jopa kaksi kolmasosaa liikevaihdosta, ja parhaimmillaan ammattimaisesti järjestetty ja sujuva hankinta on yritykselle ehdoton kilpailuetu. Hankintatoimen potentiaalia ei siis kannata jättää hyödyntämättä.
Miten tuosta liikevaihdon leijonanosasta saadaan kaikki teho irti ja resurssien tuhlaaminen voidaan minimoida? Yksi vaihtoehto on hankinnan ulkoistaminen palveluna ammattilaisten käsiin.
Hankinnan ulkoistaminen on ollut jo vuosia vauhdilla kasvava liiketoiminnan palvelualue kansainvälisesti, ja nyt se on sitä myös Suomessa.
Hankinnat voidaan ulkoistaa kokonaisuudessaan ammattilaisineen ja työkaluineen kilpailutuksista ostotilausten toteutukseen. Vaihtoehtoisesti ulkoistuksen kohteeksi voidaan valita jokin yksittäinen osa-alue, kuten esimerkiksi ICT-hankinnat, tuotannolliset hankinnat tai epäsuorat hankinnat asiakkaan tarpeiden mukaan.
Eräs ulkoistamisen olennaisista eduista on hankintatoimeen kuluvan ajan ja vaivan säästäminen itse asiakkaalta: asiakasyritys voi keskittyä ydinliiketoimintaansa, tehostaa ajankäyttöään ja pitää omat asiakaslupauksensa entistäkin paremmin. Käytännössä tämä tarkoittaa parempaa kannattavuutta ja tulevaisuuden turvaamista.
Hankinnan ulkoistamista harkitessa yrityspäättäjillä saattaa joskus herätä epäilyksiä, miten ulkopuolelta tullut henkilö voi tuntea juuri oman yrityksen tuotteet, palvelut ja liiketoiminnan tarvittavan hyvin, jotta hänen vastuulleen voi luovuttaa hankinnan tai edes osan siitä. Lähtökohtana toki onkin, että yrityksillä itsellään on paras tietämys myymästään tuotteesta – ja sen myötä myös siitä, mitä tuotteen valmistusta varten täytyy ostaa.
Asiantuntija kuitenkin pääsee hyvin nopeasti kiinni hankintaprosessiin tietyillä peruskysymyksillä. Tällaisia ovat esimerkiksi:
Hankinta-asiantuntija tuo siis jo asiakkaan olemassa olevaan prosessiin oman ammattimaisen ja ulkoisen näkemyksensä.
Ulkoistamisen aluksi täytyy kartoittaa hankintatoimen alkutilanne eli miten prosessit toimivat. Kartoituksessa auttaa mainittujen peruskysymysten lisäksi hankintaprosessin piirtäminen konkreettisesti auki – näin selkeytyvät eri osapuolien vastuualueet ja niiden välinen dynamiikka.
Kun kartoituksen jälkeen hankinnan asiantuntija pääsee itse työhön, tehtäviin kuuluu komponenttien ja raaka-aineiden oston lisäksi esimerkiksi toimittajien kilpailutusta, tilauskannan, vahvistusten ja toimitusten valvontaa, lähetysten seurantaa, laskujen tarkastusta, varastoarvon valvontaa sekä reklamaatioiden hoitamista. Kun tuotantoon tehdään muutoksia, asiantuntija on vahvasti mukana myös aikatauluttamassa uusien osien ja materiaalien tilausta ja pitämässä huolen, ettei varastoon jää ylimääräistä tavaraa.
On tärkeää, että hankintaprosessissa pelataan avoimilla korteilla. Ulkoistamisen avainasemassa on siis selkeä ja läpinäkyvä kommunikaatio, jonka pohjalta esimerkiksi yrityksen tuotekehityksen ja hankintaosaston on helppo tehdä yhteistyötä.
Toimivan vuorovaikutuksen myötä kaikki tietävät yrityksessä meneillään olevista asioista ja tuotannon suunnitelmista. Ostaminen on oikea-aikaista, ja materiaalien sekä palvelujen saatavuus paranee. Samalla sen avulla voidaan myös tunnistaa ja ennakoida mahdollisia haasteita.
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.