Kun yrityksen hankintaa halutaan kehittää luotettavammaksi ja sujuvammaksi, olennaisessa roolissa ovat hankintaprosessin kokonaisvaltainen ymmärtäminen sekä yhteinen halu sen hiomiseen huippuunsa. On ymmärrettävä, että yrityksen hankintaa ei voi kehittää muista toiminnoista irrallisena osa-alueena, sillä hankinnalla on kiinteä yhteys kaikkiin muihin yrityksen toimintoihin, kuten vaikkapa myyntiin ja tuotantoon.
Sekä strategian laatiminen että hankinnan varsinainen kehitysprosessi voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen, jotka ovat
1. Yrityksen hankinnan nykytilanteen kartoitus ja potentiaalin ymmärtäminen
2. Kehittämissuunnitelman ja strategian laatiminen
3. Suunnitelman jalkauttaminen eli käytäntöön vienti
Olemme käsitelleet aiemmissa blogiteksteissä, miksi hankinta on olennainen osa yrityksen toimintaa ja mistä onnistuneen hankintastrategian laatimisessa ja hankinnan kehittämisessä kannattaa lähteä liikenteeseen. Tässä blogitekstissä tiivistetään tärkeimmät vinkit prosessin kohentamiseen.
Hankinnan haasteena on yleensä se, että hankintaprosessi ja roolit ovat epäselviä, mikä johtuu esimerkiksi toimittajamäärän laajuudesta ja hajanaisuudesta – yrityksillä onkin usein esimerkiksi huomattavasti enemmän toimittajia ja ostolaskuja kuin kuvitellaan.
Nykytilan kartoituksessa käydään läpi yrityksen hankinnan eri tasot strategisesta operatiiviseen ja perehdytään yrityksen toimintoihin kokonaisuutena, mikä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvan hankinnan tilanteesta. Strategiset sekä operatiiviset toiminnot kulkevat käsi kädessä, ja operatiivinen onnistuminen onkin seurausta perinpohjaisesti suunnitellusta ja toteutetusta strategiasta.
Kartoituksessa hyödynnetään hankintamenojen dataa, jonka analysoinnin pohjalta tehdään tilanteen yhteenveto – näin voidaan tunnistaa hankinnan resurssien mukainen potentiaali sekä mahdolliset kehityskohteet.
Ota siis kartoitusvaiheessa huomioon seuraavat asiat:
Toinen vaihe on varsinaista strategiatyötä, jossa määritellään yritykselle uuden hankintastrategian ja hankinnan toimintamalli. Itse kehitysprojekti koostuu yhteisistä työpajoista sekä niiden välillä tehtävistä analyyseista, selvityksistä sekä muista sovituista tehtävistä, ja ihmiset prosessin eri osista pääsevät antamaan yhdessä ideoitaan kehitystä varten.
Tässä vaiheessa on oleellista tunnistaa toiminnan tasot strategiselta tasolta operatiiviselle ja ymmärtää, mitä toimintoja tasot sisältävät ja mikä merkitys niillä on: Mitkä ovat toimintojen roolit kokonaiskuvassa, ja miten niitä organisoidaan tehokkaasti? Miten hankintoja ohjataan ja mitataan, ja miten ne linkittyvät osaksi liiketoiminnan strategiaa?
Kehitysvaihe edellyttää sitoutumista sekä johdolta että eri toimintojen ja tasojen henkilöstöltä, ja yhteistyö ja kommunikaatio eri tasojen välillä kannattaakin hioa saumattomaksi. Vaikka konkreettiset muutokset vaativat usein ainakin hetkellisesti ylimääräistä panostusta, kehityksen saavuttamiseksi on tärkeää kyetä astumaan myös epämukavuusalueelle ja haluta haastaa totuttuja toimintatapoja.
Toisessa vaiheessa
Kolmannessa vaiheessa hankintastrategia jalkautetaan eli sitä päästään testaamaan käytännössä. Käytäntöön viennin aikana seurataan, täyttääkö strategia tehtävänsä hankintaprosessin selkeyttämisessä ja onko siinä joiltain osin vielä petrattavaa. Jalkauttamisen lisäksi viimeisessä vaiheessa kerätään dataa ja mitataan, millaisia korjausliikkeitä prosessiin täytyy mahdollisesti tehdä.
Muista siis käytäntöön viennissä:
Haluatko tietää, miten hankintaa voidaan kehittää sujuvammaksi juuri sinun yrityksessäsi? Ota yhteyttä!
Matti Torkkeli
Konsultointiliiketoiminnan johtaja
Tel: 040 747 8304
E-mail: matti.torkkeli@www.values.fi
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.