Interim-asiantuntijan avulla lisäarvoa hankintoihin? Miten?

Interim-asiantuntija on nopea apu muuttuviin tilanteisiin Nykyisessä liiketoimintaympäristössä muutokset tapahtuvat nopeasti, ja yritykset ja organisaatiot kohtaavat usein haasteita, kuten osaajavajetta, kriisitilanteita tai monimutkaisia projekteja, jotka vaativat erityisosaamista nopeasti ja joustavasti. Vaikka termi "interim" on kansainvälisellä tasolla yleisesti käytössä, se on saattanut jäädä kuitenkin vielä hieman vähemmän tunnetuksi päättäjien keskuudessa Suomessa. Termillä viitataan tilanteeseen, joissa organisaatio […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Interim-asiantuntijan avulla lisäarvoa hankintoihin? Miten?

Hankinta on yksi liiketoiminnan osa-alueista, jonka prosesseissa ja muutoksissa interim-asiantuntijan hyödyntäminen on joustava ja kustannustehokas vaihtoehto. Tässä artikkelissa avataan, miksi.

Interim-asiantuntija on nopea apu muuttuviin tilanteisiin

Nykyisessä liiketoimintaympäristössä muutokset tapahtuvat nopeasti, ja yritykset ja organisaatiot kohtaavat usein haasteita, kuten osaajavajetta, kriisitilanteita tai monimutkaisia projekteja, jotka vaativat erityisosaamista nopeasti ja joustavasti.

Vaikka termi "interim" on kansainvälisellä tasolla yleisesti käytössä, se on saattanut jäädä kuitenkin vielä hieman vähemmän tunnetuksi päättäjien keskuudessa Suomessa. Termillä viitataan tilanteeseen, joissa organisaatio hankkii osaamista palveluna omille palkkalistoille palkkaamisen sijaan.

Interim-asiantuntija tarjoaa organisaatioille joustavaa ja asiantuntevaa apua sovituksi määräajaksi. Hankinnoissa asiantuntija voi tulla mukaan esimerkiksi keskelle hankintaprosessia tai paikkaamaan akuuttia puutetta osaajista, jolloin itse yritys pystyy säilyttämään toimintansa sujuvana ja tehokkaana. Luonnollisesti hankinnan mukaanotto aikaisessa vaiheessa tuottaa aina isoimman lisäarvon.

Hankinnan tehtävissä interim-asiantuntija

  • ei pelkästään neuvo vaan on mukana myös käytännön toimenpiteissä
  • omaa roolistaan ja toimialasta syvällistä asiantuntemusta ja kokemusta
  • ottaa tehtävästään täyden vastuun ja tuo pöytään strategista näkemystä
  • voi luoda organisaatioon pysyviä parannuksia ja uusia käytäntöjä.

Millä tavoilla interim-asiantuntija voi tuoda lisäarvoa hankintoihin?

Interim-asiantuntija tuo organisaatioon mukanaan vuosien ammattitaidon, eli osaamista päästään hyödyntämään heti alusta alkaen. Ulkoinen asiantuntija ei kanna harteillaan organisaation taustaa ja pystyy siten etsimään ratkaisuja haasteisiin uusin silmin.

1. Hankintastrategian kehittäminen ja optimointi

Interim-asiantuntija auttaa laatimaan tai päivittämään hankintastrategioita, jotka vastaavat yrityksen nykyisiä ja tulevia tarpeita. Hän analysoi nykyiset prosessit, tunnistaa kehityskohteet ja suunnittelee strategisia toimenpiteitä, jotka parantavat hankintojen tehokkuutta ja tukevat liiketoiminnan tavoitteita.

2. Toimittajahallinnan parantaminen

Toimittajasuhteiden hallinta on keskeinen osa hankintatoimea. Interim-asiantuntija voi tehostaa toimittajien valintaa, neuvotella parempia sopimusehtoja ja varmistaa toimittajien suorituskyvyn jatkuvan seurannan. Hänen kokemuksensa auttaa rakentamaan vahvempia ja kestävämpiä kumppanuuksia toimittajien kanssa.

3. Kustannussäästöt ja tehokkuuden lisääminen

Interim-asiantuntija analysoi nykyiset hankintaprosessit ja tunnistaa mahdollisuuksia kustannusten vähentämiseksi ilman laadun heikkenemistä. Hän voi implementoida tehokkuutta lisääviä käytäntöjä ja prosessiparannuksia, jotka johtavat merkittäviin säästöihin ja resurssien optimointiin.

4. Teknologian ja digitalisaation hyödyntäminen

Hankinnat digitalisoituvat nopeasti, ja uudet teknologiat, kuten hankintajärjestelmät ja automaatioratkaisut, ovat muutoksessa keskeisessä asemassa. Interim-asiantuntija voi suositella tai ottaa käyttöön uusia hankintajärjestelmiä, digitalisoida olemassa olevia prosesseja ja kouluttaa henkilöstöä hyödyntämään teknologisia ratkaisuja tehokkaasti.

5.Riskienhallinta ja vaatimustenmukaisuuden varmistaminen

Hankintaprosesseihin liittyy monia riskejä, kuten toimitusketjun häiriöt, sopimusriskit ja säädösten noudattaminen. Interim-asiantuntija auttaa havainnoimaan, ehkäisemään ja hallitsemaan näitä riskejä sekä varmistamaan, että hankinnat noudattavat kaikkia asiaankuuluvia säädöksiä ja standardeja.

6. Vastuullisten käytäntöjen luominen

Kestävän kehityksen tavoitteiden integrointi hankintatoimeen on yhä tärkeämpää, ja yritykset pyrkivät yhä enemmän vastuullisiin hankintoihin sekä kestävän kehityksen periaatteiden noudattamiseen. Interim-asiantuntijat voivat auttaa luomaan ja ottamaan käyttöön vastuullisia hankintakäytäntöjä, jotka tukevat yrityksen ympäristötavoitteita.

7. Hankintatiimin johtaminen ja kehittäminen

Interim-asiantuntija voi toimia hankintatiimin väliaikaisena johtajana, joka kehittää tiimin osaamista ja suorituskykyä. Hän voi esimerkiksi tarjota koulutusta ja mentorointia sekä tukea tiimin jäsenten ammatillisessa kehittymisessä.

Ota yhteyttä interim-asiantuntijoista

Ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.

    Ville Salomäki
    Growth Manager
    Puh: 040 183 7338
    E-mail: ville.salomaki@values.fi

    Konkreettisia esimerkkejä interim-asiantuntijoiden tuomasta lisäarvosta

    Metso Finland Oy

    ”Jo vuonna 2014 alkanut yhteistyö ValueSourcen kanssa on tarjonnut Metsolle joustavan ja tehokkaan avun hankinnan jatkuvasti lisääntyviin resursointihaasteisiin.”

    Katja Gaggl
    Director, Project Procurement, BL Separation Delivery

    Valmet Automotive Oy

    ValueSourcen ostoinsinöörit toimivat kiinteänä osana VA:n investointiprojektin organisaatiota; yhdessä tehdään tarvemäärittelyt ja tarkennukset, jotta saadaan hyvä hankintaprojekti ja lopputuloksena kustannustehokas ratkaisu oikeaan aikaan toimitettuna!

    ”Great work from Heikki, Jarmo and Markku. Their positive attitude and solution orientated approach are highly appreciated and recognized by the teams they’re working with”

    Colin Allsopp
    Indirect Sourcing Manager, Valmet Automotive

    Raute Oyj

    ”ValueSourcen asiantuntijat työskentelevät Rautella esimerkiksi komponentti- ja varastotäydennysostojen parissa. He tukevat meitä muun muassa teräsvarastomme raaka-ainetäydennyksien sekä useamman eri projektin kaupallisten komponenttien, kuten sähkö- ja mekaniikkakomponenttien hankinnoissa.

    Paras puoli ValueSourcessa mielestäni on, että tilanteen muuttuessa ja esimerkiksi yllättävien rekrytointitarpeiden ilmetessä heidän reagointikykynsä on todella nopea. ValueSourcen vahvuuksina näkisinkin joustavuuden, nopean muutoksenhallinnan sekä sen, että voimme luottaa yhteistyössä aidosti toisiimme.”

    Kai Huuhtanen
    Manager, Sourcing, Purchasing and Logistics, Raute Oyj

    Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

    ValueSource Partners Oy
    Linnankatu 3B
    20100 Turku
    Y-tunnus: 2283239-3

    Tel: +358 (0)10 420 1110
    E-mail: info@values.fi
    Ota yhteyttä
    Tietosuoja

    Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.

      Seuraa meitä
      © All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy