2020 toukokuussa kirjoitimme siitä, mitä kotimaisen valmistavan teollisuuden päättäjät odottivat yrityksensä hankinnoista ja niiden johtamisesta. Kyseisellä hetkellä kärkikaksikkoon nousivat varsin tutut aiheet: 1. kilpailukykyiset hinnat ja 2. toimitusvarmuus. Ei siis mitään uutta tai inspiroivaa, mutta kieltämättä tärkeitä perusmittareita mille tahansa liiketoiminnalle.
Keväällä 2021 tilanne on muuttunut entisestään. Vuosi on pyörähtänyt, mutta emme ole palanneet entiseen - emmekä palaakaan. Juuri nyt tärkeimmäksi ovat noussut toimitusvarmuus, eli saatavuuden varmistaminen. Viime vuonna tärkemmäksi rankattu säästöt, eli kilpailukykyiset hinnat, edustaa nyt vain 6% osuutta vastauksista. Eikö halutakaan enää säästää? Varmasti kustannustehoja haetaan edelleen ja jatkuvasti, mutta siihen on olemassa myös muita keinoja juuri nyt. Harva on onnistunut säästämällä kehittämään liiketoimintaansa - päinvastoin joku on onnistunut säästämään itsensä ahdinkoon.
Halusimme tietää huhtikuussa 2020 koronakevään tiimellyksessä, mitä yrityspäättäjät ajattelevat hankinnoista ja mitkä tekijät nähdään tärkeäksi. Toteutimme puhelimitse haastattelututkimuksen ja siihen osallistui 30 kotimaisen valmistavan teollisuuden yritystä ympäri Suomea liikevaihtoluokasta 20-100 M€. Mikä silloin oli kaikkein tärkeintä kyseisten yritysten hankinnoissa? Vastaukset olivat hyvin erilaisia verrattuna kansainvälisiin tutkimuksiin - toki olemme erilaisia ja kotimaisen valmistavan teollisuuden tärkeysjärjestys ei välttämättä peilaa suoraan kansainvälisiin tutkimuksiin (alla niistä lisää).
Huhtikuussa 2020 tärkeimmäksi nousivat seuraavat TOP4 asiat vastaajien antamassa tärkeysjärjestyksessä:
Tylsän käytännöllistä, vai mitä? Ilman näitä olisimme pulassa – nämä ovat ne de facto alueet, joissa ei voida epäonnistua. Näiden kyseisten alueiden pitää vain olla kunnossa, sillä tässä puhutaan perusasioista mille tahansa liiketoiminnalle. Nämä kun ovat kunnossa, niin sen jälkeen voidaankin sitten tähdätä niihin kansainvälisen tutkimuksen nostamiin aiheisiin.
Edellinen oli siis pienimuotoinen tutkimus huhtikuussa 2020. Katsotaan vertailuksi tutkimus, joka on toteutettu kansainvälisellä tasolla. Hackett Groupin joulukuussa 2020 tekemä tutkimus 2021 CPO Agenda: 10 Key Issues Procurement Needs to Act on Now on oiva katsaus päivän polttaviin aiheisiin, mitä juurikin joulukuussa pidettiin tärkeänä. Mainittakoon, että joulukuussa 40% vastaajista oletti, että tilanne olisi jo vakiintunut toisella vuosipuoliskolla 2021. Tämä jää nähtäväksi. Tutkimus toi hienosti esille, että hankinnat ovat osa liiketoiminnan ydintä ja strateginen liiketoiminnan mahdollistava funktio - transformaatio on siis käynnissä!
Hacket Groupin 12/2020 tutkimuksen mukaan hankintajohdon agendalle kuluvalle vuodelle 2021 ovat palanneet tutut aiheet ja TOP4 oli tämä:
Vaikuttaa siis siltä, että hankintajohto on linjannut prioriteetit perustekemiseen back to basics. Kustannussäästöt ovat tässä kärjessä, mutta uskallan väittää, että joulukuussa 2020 ei nähty vielä näin pitkälle ja tästä johtuen toimitusriskien hallinta pitää monessa yrityksessä varmasti kärkipaikkaa tämän päivän arjessa. Nopeat kehitystoimet - jopa radikaali uudistaminen ja sen myötävaikuttajana digitalisaatio on auttanut selviämään muuttuneesta tilanteesta. On sitten kyseessä etätyö, viestintäratkaisut tai hankinnan sekä toiminnanohjauksen työkalut - nämä ovat olleet oleellisessa roolissa monessa yrityksessä. Ilman tätä kehitystä olisimme itsekin pelanneet itsemme paitsioon. Nyt hommat hoituvat etänä ja osaajilla on työkalut tehokkaaseen toteutukseen.
Emme lähteneet toistamaan samaa kyselyä vaan kokeilimme jotain uutta. Toteutimme simppelin kyselyn LinkedIn pollauksen avulla. Olet varmasti vastaillut mitä moninaisimpiin pollauksiin - nopeaa ja näppärää - ei niin tieteellistä tai edes tilastollisesti pätevää, mutta antaa suunnan, ja oletettavasti prioriteetit nousevat esille. Voimme peilata tuloksia myöhemmin virallisiin tutkimuksiin, mutta ennen kaikkea haluamme herättää keskustelua. Siksi näitä pollauksia tehdäänkin, joten ole rohkeasti eri mieltä!
Kysyimme yksinkertaisesti: Mikä on kaikkein tärkeintä hankinnoissa juuri nyt? Vastausten järjestys oli selvä ja yksi oli ylitse muiden:
Toimitusketjun pitää toimia myös poikkeusaikoina - varsinkin kun uusi normaali tulee olemaan erilainen kuin vuosi sitten. Varsin käytännöllistä ja kuvastaa liiketoiminnan haasteita juuri nyt. Kyllähän me kaikki haluamme ostaa tehokkaasti, mutta hintojen vääntäminen ei ole niin pinnalla kuin vielä vuosi sitten. Hinnat asettuvat markkinatasoon, kun saatavuus on globaali haaste - oli kyse sitten elektroniikkakomponenteista, teräksestä tai vaikkapa rypsiöljystä kasvipohjaisten elintarvikkeiden räjähdysmäisen kysynnän kasvun myötä.
Muutokset vaativat yleensä joustavuutta ja nopeaa kehitystä sekä uusia liiketoiminta-alueita - ja tämä vaatii oikeanlaista osaamista. Hankinnan ammattilaisista onkin parhaillaan todella kova kysyntä. Rautaisimmat ammattilaiset saavat vapaasti valita paikkansa - ottajia riittää parhaillaan. Ajat ovat haastavat, mutta tämä aikakausi on nostanut hankinnan liiketoiminnan sisäpiiriin - ei enää pelata nurkissa ja pompotella palloa keskenään ns. liiketoiminnan tukifunktiona tai myynnin huoltajina. Hankinnoista ja hankintajohdolta odotetaan tuloksia sekä ripeitä muutoksia liiketoiminnan mukana - tiukka paikka, mutta tätähän on juurikin haluttu!
Mahtavaa on toki huomata, että tälläkin TOP-listalla on kärjessä juurikin niitä asioita, joihin ValueSourcen palvelut purevat. Olemme valmiit tukemaan matkaanne - perusteista aina toimittajien hakupalvelusta, kilpailutuksiin, resursseihin ja kehityksen kärkeen asti.
Lähdemme nyt rakentamaan syksylle tutkimusta, jossa selvitämme mm. mikä on tärkeintä 2022 ja mihin päättäjän panostavat hankinnoissa. Exit-suunnitelmat ovat kovassa nosteessa, vaikka tosiasiassa yritysten pitäisi tehdä suunnitelmia, joilla uuteen normaaliin ja markkinatilanteeseen mennään, kun matkustusrajoitteet poistuvat ja on mahdollista toimia kuten ennenkin. Paitsi, että kuka nyt enää palaa vanhaan?
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.