Yrityksen vastuullisuustavoitteiden integroiminen hankinnan arvoketjuun ei ole pelkän hyvän liiketoimintatavan mukainen toimi vaan myös kilpailuetu, joka vahvistaa asemaa markkinoilla.
Globaalit toimitusketjut ovat monimutkaisia, ja vastuullisuuden aito toteutuminen niissä vaatii kokonaisvaltaista näkemystä sekä strategista otetta. Tässä blogitekstissä tarkastelemme, miten vastuullisuus näkyy hankintaprosessin eri vaiheissa, ja lopuksi saat käytännön vinkit vastuullisuuden integrointiin omaan toimintaasi.
Hankintaprosessin vastuullisuus voidaan esittää pyramidimallina.
Vastuullisuus alkaa jo hankinnan suunnitteluvaiheessa, jossa määritellään, millaista tuotetta tarvitaan ja millaisia toimittajia tavoitellaan. Tässä vaiheessa korostuvat markkinakartoitukset ja toimittajien riskien arviointi – suunnittelun yhteydessä varmistetaan, että hankinnat tukevat vastuullisia tavoitteita ja huomioivat sekä ympäristöön että sosiaaliseen vastuuseen liittyviä tekijöitä.
Suunnittelusta edetään vaatimusten ja valintakriteerien määrittelyyn. Toimittajille asetettavat kriteerit, kuten ESG-suorituskykymittarit ja sertifikaatit, auttavat varmistamaan, että valitut toimijat täyttävät vastuullisuuden periaatteet. Näiden mittareiden avulla voidaan arvioida esimerkiksi toimittajien ympäristövaikutuksia ja kykyä toimia eettisesti kestävällä tavalla.
Toimittajien arvioinnissa vastuullisuus näkyy kokonaisvaltaisena tarkasteluna. Elinkaariajattelu auttaa huomioimaan tuotteiden pitkän aikavälin vaikutuksia, ja yhteistyössä korostuvat palautteenanto sekä kannustimet. Hyvistä vastuullisuuskäytännöistä palkitseminen voi edistää toimittajien sitoutumista jatkuvaan kehitykseen.
Sopimushallinta tarjoaa mahdollisuuden syventää vastuullisuutta. Sopimuksiin voidaan sisällyttää esimerkiksi vastuullisuusperiaatteita kuvaava Supplier Code of Conduct. Näin varmistetaan, että toimittajien toimintaa ohjaavat selkeät, yhdessä sovitut vastuullisuuskriteerit, joita myös seurataan auditointien ja muun yhteistyön kautta.
Tilausvaiheessa vastuullisuus tarkoittaa käytännön ennakointia ja resurssien optimointia. Tarveperusteiset tilaukset ja logistiikan huolellinen suunnittelu vähentävät materiaalihukkaa ja tarpeettomia ympäristövaikutuksia. Hyvin toteutettu ennakointi takaa, että tuotteita ei tarvitse kuljettaa kiireellä, mikä auttaa sekä ympäristön että kustannusten näkökulmasta.
Vastuullisuuden teemoja voi jaotella myös tuttuun Kraljicin matriisiin eli hankintojen nelikenttämalliin.
Pullonkaulatuotteiden osalta vastuullisuus voi olla haastavaa, mutta tavoitteena tulisi olla alan standardien kehittäminen ja vaihtoehtoisten ratkaisujen, kuten kiertotalouden, hyödyntäminen. Tämä auttaa luomaan pitkäkestoisia muutoksia.
Strategisten tuotteiden osalta vastuullisuusmittarit ovat keskiössä, ja yhteinen kehitystyö toimittajien kanssa korostuu. Näiden tuotteiden kohdalla parhaiden käytäntöjen jakaminen ja innovatiiviset ratkaisut ovat avainasemassa vastuullisuuden edistämisessä.
Ei-kriittisissä tuotteissa vastuullisuutta pyritään varmistamaan mm. sertifikaattien kautta, jotka osoittavat toimittajan yrityksen sitoutumisen kestävään toimintaan. Minimikriteereistä kiinni pitäminen mm. kilpailutuksissa ja ongelmatilanteissa toimittajien vaihtaminen ovat keinoja ylläpitää hankinnan vastuullisuutta.
Volyymituotteiden kohdalla vastuullisuus näkyy materiaalien käytön vähentämisenä, kierrätyksen huomioimisena ja logistiikan optimointina. Näin pienennetään hankintojen kokonaisvaikutuksia ympäristöön.
Vastuullisuuden onnistunut toteuttaminen edellyttää selkeää suunnitelmaa, prosessien integrointia ja yhteistyötä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Käytännössä vastuullisuuden vieminen hankintaketjuun edellyttää konkreettisia toimenpiteitä, jotka varmistavat kestävien arvojen toteutumisen jokapäiväisessä toiminnassa. Tässä vaiheet, joilla pääset eteenpäin käytännössä.
Vastuullisuuden edistäminen alkaa tunnistamalla ja varmentamalla ne ESG-vaatimukset (esim. ympäristö, sosiaalinen vastuu ja hyvä hallintotapa), jotka ovat merkityksellisiä juuri omalle yrityksellesi.
Olennaisuusanalyysi toimii tärkeänä työkaluna vastuullisuuden painopisteiden määrittämisessä. Sen avulla voit voi keskittyä ja suunnata resurssit niihin alueisiin, jotka ovat kriittisiä niin liiketoiminnan kuin sidosryhmien odotusten kannalta ja joihin voit oikeasti vaikuttaa.
Esimerkiksi toimitusketjun vastuullisuus saattaa vaatia erityishuomiota. Työolosuhteet, raaka-aineiden alkuperä ja hiilijalanjälki voivat muodostaa riskejä, joita on hallittava. Toisaalta vastuullisuuden vahvistaminen voi avata uusia mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi energiatehokkuuden parantamiseen liittyviä kustannussäästöjä tai brändin vahvistumista asiakkaiden silmissä.
Huolellisuusvelvoitteen (due diligence) täyttäminen on yksi keskeisimmistä vastuullisuuden osa-alueista. Velvoitteen mukaan yrityksen on arvioitava toimintansa kielteisiä vaikutuksia ja pyrittävä ehkäisemään, lieventämään tai korjaamaan niitä.
Tämä edellyttää läpinäkyvää päätöksentekoa, perusteellista dokumentointia ja yrityksen oman toiminnan perusteellista tarkastelua. Huolellisuusvelvoitteen käytännön toteutus voi näkyä esimerkiksi
Vastuullisuuden tehokas edistäminen edellyttää, että vastuullisuustavoitteet sisällytetään osaksi yrityksen hankintapolitiikkaa ja -strategiaa.
Tämä ei tarkoita vain yksittäisten toimenpiteiden toteuttamista silloin tällöin vaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa vastuullisuus on mukana päätöksenteossa ja toimintamalleissa kaikilla tasoilla.
Hankintaorganisaation toiminnassa vastuullisuuden integrointi vaatii selkeitä vastuita, rooleja ja osaamisen kehittämistä. On tärkeää, että hankintatiimi ymmärtää, mitä vastuullisuus tarkoittaa heidän omassa työssään ja hankintaosastollaan sekä miten se liittyy yrityksen laajempiin tavoitteisiin. Tämä edellyttää aktiivista koulutusta ja tietotaidon päivittämistä, jotta vastuullisuuteen liittyviä tehtäviä osataan soveltaa käytännössä.
Jo toimittajien valintavaiheessa vastuullisuuskriteerien määrittely auttaa varmistamaan, että yrityksen arvot ja tavoitteet heijastuvat myös toimitusketjussa. Selkeät mittarit, kuten ympäristövaikutusten seuranta tai sosiaalisen vastuun toteutuminen, mahdollistavat toimittajien toiminnan arvioinnin ja kehittämisen pitkällä aikavälillä.
Yhteistyön jatkuvuuden kannalta on tärkeää paitsi valvoa vastuullisuuskäytäntöjä myös kannustaa toimittajia kehittymään. Hyvistä vastuullisuussuorituksista palkitseminen usein motivoi toimittajia ylittämään perusvaatimukset ja omaksumaan innovatiivisia, kestävämpiä ratkaisuja. Näin vahvistetaan toimitusketjun laadun lisäksi myös yrityksen ja toimittajien välistä suhdetta.
Viestinnällä on suuri merkitys. Sisäisen seurannan ja säännöllisen palautteen lisäksi yrityksen on myös hyvä viestiä ulospäin saavutetuista vastuullisuustavoitteista ja onnistumisista. Se lisää asiakkaiden luottamusta sekä korostaa yrityksen sitoutumista kestävään kehitykseen – näin vastuullisuus ei jää pelkästään sisäiseksi tavoitteeksi vaan saa näkyvyyttä osana yrityksen vastuullista toimintakulttuuria.
Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?
Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.
Ville Salomäki
Growth Manager
Puh: 040 183 7338
E-mail: ville.salomaki@values.fi
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.