Yritysten menestys markkinoilla edellyttää nykyään vastuullisuuden kokonaistuntemista. Hiilijalanjäljestä puhutaan paljon, mutta vastuullisuus on paljon muutakin kuin pelkästään yrityksen päästöjen hallitsemista.
Vastuullisuus on entistä enemmän esillä myös hankintojen kanssa työskentelevillä ja korostuu entisestään tulevaisuudessa. Tällä hetkellä jo tarjouspyynnöissä nähdään runsaasti vastuullisuusvaatimuksia, joita voi olla jopa mahdotonta täyttää – varsinkin, jos et ole asiaan vielä perehtynyt.
Osaksi Suomen lainsäädäntöä hyväksytty Corporate Sustainability Reporting -direktiivi (CSRD) asettaa uudet velvoitteet sille, miten yritykset raportoivat kestävyydestään.
CSR-direktiivin voimaantulo velvoittaa yrityksiä tuntemaan arvoketjunsa entistä paremmin ja raportoimaan niiden vastuullisuudesta aiempaa yksityiskohtaisemmin. Tämä tarkoittaa, että yritysten on tehtävä perusteellista due diligence -työtä toimitusketjujensa kartoituksessa, tunnistettava mahdolliset riskit ja mahdollisuudet sekä varmistettava, että toimittajat täyttävät vastuullisuusvaatimukset.
Yritykset eivät voi enää tyytyä pintapuolisiin tarkastuksiin, vaan niiden on kyettävä osoittamaan konkreettiset toimet vastuullisuuden varmistamiseksi. Tämä lisää paitsi läpinäkyvyyttä myös luottamusta yrityksen ja sen sidosryhmien välillä sekä auttaa saavuttamaan pitkän aikavälin kestävän kehityksen tavoitteet.
Velvoitteiden täyttämisen lisäksi vastuullisella toiminnalla ja vastuullisuusraportoinnilla on lukuisia muita hyötyjä. Sen avulla voidaan vahvistaa yrityksen mainetta ja luotettavuutta markkinoilla, ja sen kautta pystytään vastaamaan paremmin muuttuvaan kilpailuun sekä parantamaan työnantajamielikuvaa – se saattaa olla jopa edellytys esimerkiksi ulkoisen rahoituksen saamiselle.
Vastuulliset hankinnat CSRD:n aikakaudella eivät ole vain lakisääteinen vaatimus, vaan ne tarjoavat myös kilpailukykyä ja parantavat yrityksen mainetta. Ensivaiheessa kyse on kilpailukyvystä.
Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa yrityksesi toimii ison pörssiyrityksen alihankkijana ja kuuluu näin välillisesti raportoinnin piiriin. Kannattaa siis ottaa ensimmäinen askel kohti vastuullisempia hankintakäytäntöjä ja varmistaa, että organisaatiosi on valmis vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
Käytännössä yrityksesi tulisi ymmärtää ulkoisten ja sisäisten tekijöiden vaateet (esim. CSRD, UN17, asiakasvaateet), mitä ne yrityksessäsi tarkoittavat ja miten niitä viedään käytännössä eteenpäin yrityksen omassa organisaatiossa ja arvoketjussa. Ketkä arvoketjun toimijat on tunnistettu olennaisiksi, ja miten toimittajia johdetaan vastuullisesti?
Yhteenvetona todettakoon, että yrityksesi tulisi ymmärtää eri tahoilta tulevat vaateet ja velvoitteet, vetää ne yhteen, analysoida ja tehdä sitten suunnitelma, miten asioiden kanssa edetään ja kuka vastaa mistäkin.
Kaiken kaikkiaan vastuullisuus hankintaketjussa ei ole nykyisin enää eettinen valinta vaan puhtaasti strateginen etu, joka voi tuoda merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä. Se auttaa yrityksiä varautumaan tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä tukee kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan kehittämistä.
Jotta muutoksia voidaan tunnistaa ja toimeenpanna, on ensin arvioitava ja ymmärrettävä nykytilanne eli selkeyttää,
Kun ns. alkukartoitus on tehty, voidaan siirtyä konkreettiseen tekemiseen, joilla varmistetaan toimitusketjun vastuullisuuden peruspilareita:
Valmistautuminen kannattaa aloittaa viivyttelemättä – vastuullisuudessa edetään askel kerrallaan. Edellä listasimme TOP 5 -vinkit, mistä lähteä liikkeelle. Tähän haluamme kuitenkin lisätä vielä kuudennen vinkin, joka kuuluukin:
6. Kaikkea ei tarvitse osata itse – saat apua hankinnan ammattilaisilta, ValueSourcelta ja Reforest-vastuullisuusasiantuntijoilta. Usein asiantuntijan osaamisen hyödyntäminen heti lähtötilanteessa esimerkiksi alkukartoituksen muodossa lisää huomattavasti ymmärrystä vastuulliseen hankintaan ja tehostaa yrityksen hankintaprosessien vastuullisuutta.
Atte Borgenström
Toimitusjohtaja, Reforest Finland Oy
Atte on erittäin kokenut asiantuntija yritysten hiilijalanjäljen määrittämisessä ja vastuullisuusraportoinnissa. Atte on pitänyt sadoille yrityksille käytännönläheisiä CO2-/ESG-koulutuksia ja webinaareja. Hän on raportoinut tai konsultoinut lähes sataa yritystä CO2-/ESG-asioissa. Erityisesti hän on saanut kiitosta ymmärrettävyydestä ja konkretiasta.
Tutustu Reforest Finlandiin täällä: www.reforest.fi.
Jenny Nybom
Senior Consultant, ValueSource Partners Oy
Jennyllä on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, hankinnoista sekä toimitusketjusta erilaisissa liiketoimintaympäristöissä. Vastuullisuus kiinnostaa sen merkittävyyden ja kehitysmahdollisuuksien vuoksi. Jenny on saanut kiitosta kyvystään yhdistää käytännön tekeminen ja teoreettinen viitekehys tarjoten täten yhteistyökumppaneille luontevan tavan oppia ja oivaltaa sekä saavuttaa tuloksia.
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.