Vastuullisuuden merkitys yritysten ja organisaatioiden hankinnoissa korostuu erityisesti globaalissa toimintaympäristössä, ja samalla CSRD-direktiivin vaikutukset alkavat näkyä jatkuvasti selvemmin.
Vaikka yrityksellä ei olisi listallaan vielä vastuullisuuteen liittyviä raportointivaatimuksia, aihe voi tulla lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi mm. asiakasvaateiden muodossa.
On tärkeää ymmärtää, että vastuullisuudessa ei ole kyse vain yksittäisistä toimenpiteistä tai vuosittaisesta raportoinnista. Kyseessä on kokonaisvaltainen toimintatapa, joka nivoutuu yrityksen strategiaan ja jokapäiväiseen toimintaan.
Koska yrityksesi saattaa olla yllättävänkin pian direktiivien piirissä, on hyvä idea arvioida nykytilaa vastuullisuuden viitekehyksessä ja kartoittaa, mitkä vaatimuksista ovat juuri oman liiketoiminnan kannalta olennaisia.
Tärkeä ensiaskel on tunnistaa yritykseen vaikuttavat sisäiset ja ulkoiset vaatimukset sekä lähteä etenemään olennaisuusanalyysin kanssa.
Sisäisiä vaatimuksia:
Ulkoisia vaatimuksia:
Kannattaa siis pyrkiä kohti kokonaisvaltaista ymmärrystä yrityksen tilanteesta tällä hetkellä ja pohtia seuraavia askelia – oletteko jo tehneet vastuullisuuteen liittyvää raportointia, mitä lisävaatimuksia voi olla tulossa ja miten ne nivoutuvat yrityksen strategiaan ja toimintaan?
Käytännön toimenpiteinä esimerkiksi erilaiset brainstorm-työpajat voi avata uusia näkökulmia sekä auttaa kartoittamaan sekä mahdollisuuksia että riskejä.
Prosessien vastuullisuutta arvioidessa on myös hyvä pohtia, kuinka hyvin tunnette oman hankinnan arvoketjunne ja sen riskit. On yleistä, että tästä näkökulmasta selkeänä on vain ensimmäisen tason toimittaja (tier one supplier), mutta seuraavat tasot saattavat jäädä monella yrityksellä epäselviksi.
Arvoketjun vastuullisuuden kehittäminen ei ole yksittäisen osaston tehtävä, vaan se vaatii koko organisaation ja sidosryhmien yhteistyötä. Johdon sitoutuminen ja muutosjohtaminen ovat prosessissa välttämättömiä.
On myös pohdittava, onko resursseja ja aikaa tarpeeksi. Resurssien ja koulutuksen tarjoaminen, eli konkreettinen panostaminen niin sisäisesti kuin ulkoisesti, luo perustan vastuullisuuden toteutumiselle. Vastuussa ovat kaikki yhdessä, ja monia asioita voidaan muuttaa, jos vain tahtoa ja sitoutumista löytyy.
Vain siten voidaan varmistaa, että vastuullisuus ei ole irrallinen osa toimintaa vaan jatkuvasti aivan sen ytimessä.
Yrityksen vaikutusmahdollisuudet toimittajiin vaihtelevat huomattavasti riippuen sen asemasta toimitusketjussa.
Jos yritys on toimittajalleen strateginen asiakas, se voi asettaa vastuullisuuteen liittyviä vaatimuksia ja edellyttää niiden noudattamista. Vastaavasti pienemmillä yrityksillä vaikutusmahdollisuudet voivat olla rajallisempia, mutta yhteistyön ja avoimen viestinnän avulla voidaan kuitenkin saavuttaa hyviä tuloksia.
Toimittajasuhteiden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Yritys voi esimerkiksi
Kun vastuullisuus on osa strategiaa, helpottuu myös sen sisällyttäminen hankinnan operatiivisiin prosesseihin. Näin vastuullisuus ei jää käytännön tekemisessä irralliseksi osa-alueeksi, vaan se sisällytetään osaksi yrityksen toimintaa – hankinnan ja toimitusketjun hallinnan jokaiselle tasolle.
Tämä tarkoittaa, että vastuullisuusteemat ovat mukana mm. hankintapäätöksissä, toimittajavalinnoissa ja kilpailutuksissa, ja siten yrityksen vastuullisuusarvot toteutuvat kaikilla hankinnan arvoketjun tasoilla.
Konkreettisesti vastuullisuuden integrointi näkyy hankinnoissa esimerkiksi seuraavina käytäntöinä:
Vastuullisuuteen liittyy monia haasteita – mutta luonnollisesti myös merkittäviä hyötyjä ja mahdollisuuksia myös liiketoiminnan näkökulmasta.
Yritykset, jotka pystyvät ennakoimaan ja integroimaan vastuullisuuden osaksi liiketoimintaansa, erottuvat kilpailijoistaan ja vahvistavat brändiään. Pitkän aikavälin hyötyjä syntyy paitsi riskienhallinnasta myös paremmasta maineesta, kilpailukyvystä sekä asiakas- ja sidosryhmäluottamuksesta.
Tähän tarvitaan kuitenkin kaikkien sitoutumista, riittävästi resursseja ja osaamisen kehittämistä. Lopulta vastuullisuus on pitkän aikavälin investointi, joka vahvistaa sekä liiketoimintaa että yhteisen yhteiskuntamme kestävyyttä.
Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?
Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.
Ville Salomäki
Growth Manager
Puh: 040 183 7338
E-mail: ville.salomaki@values.fi
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.