Compass Group on maailman johtava ruoka- ja monipalveluntarjoaja. Konserni tarjoaa 13 000 työntekijänsä voimin aterioita 750 000 ihmiselle Pohjoismaissa ja Virossa. Suomessa Compass Group Finlandin perheeseen kuuluu noin 3000 työntekijää, ja yritys toimii noin 530 ravintolassa sekä 200 puhtauspalvelukohteessa.
Tällaisten lukujen liiketoiminnassa sujuva hankintatoimi on keskeisessä roolissa. ValueSourcen asiantuntijat ovat tukeneet Compass Groupin epäsuoria hankintoja syksystä 2021 lähtien.
Compass Groupilla havahduttiin ulkoisen hankintaosaamisen tarpeeseen yrityskauppojen myötä, kertoo Compass Groupin hankintatiimin Senior Manager Leena Pajari.
”Ajatus ulkoisesta hankintakumppanista syntyi yrityskaupan myötä, kun aikaisemmin epäsuoria hankintoja hoitanut tukiorganisaatio jäi meiltä pois. Compass Groupille jäi hoidettavaksi koko hankintojemme epäsuora kenttä, ja totesimme työtä olevan liian paljon omiin resursseihimme nähden. Meillä oli myös tavoitteena hahmottaa paremmin kategoriakokonaisuuksia ja suunnitella, miten epäsuoria hankintoja olisi järkevintä toteuttaa.
Selvitimme mahdollisia yhteistyökumppaneita, ja ValueSource vaikutti kaikista luotettavimmalta vaihtoehdolta. Lyhyen kokeilun myötä totesimme kyseessä olevan varsin onnistunut valinta. Käynnistimme yhteistyömme yhden asiantuntijan kanssa syyskuussa vuonna 2021, ja seuraavana vuonna nostimme konsulttien määrän kahteen, kun havaitsimme osaajaresurssien lisäämiselle tarvetta”, Pajari taustoittaa.
Compass Groupin mittava määrä toimittajia ja kategorioita oli ennen yhteistyötä yksinomaan Pajarin vastuulla. ValueSourcen asiantuntijat toimivat tänä päivänä hankintapäällikköinä ja tuovat prosesseihin kaivattua tukea ja volyymia.
”ValueSource teki meille aluksi nykytilan analyysin, jossa tarkasteltiin, mihin kategorioihin kannattaisi keskittyä ja missä järjestyksessä. Kartoitusvaiheesta loikattiinkin sitten aika lailla suoraan erilaisten projektien pariin.
Yleisesti työtehtäviin sisältyy hankinnan suunnittelua ja monipuolisia käytännön asioita epäsuorissa kategorioissa. Tällaisia ovat esimerkiksi hankintasopimusten laatiminen, yksittäisten kategorioiden kilpailuttaminen, toimittajaneuvottelut sekä sopimuskattavuuden parantaminen. Pääosin siis selkeitä kokonaisuuksia, joihin meillä ei vain oma aika riitä”, Pajari toteaa.
Compass Groupin hankintakategorioista Pajari luettelee esimerkeiksi pesula- ja saniteettipalveluihin sekä matkustukseen ja kuljetuslogistiikkaan liittyvät kategoriat.
”Compass Groupin kategorioiden lista on siis monipuolinen ja pitkä, ja ValueSource on kyennyt auttamaan meitä laajalla skaalalla.”
Pajarin mukaan Compass Groupilla on oltu vaikuttuneita ValueSourcen hankintapäälliköiden ammattitaidosta, ja prosessit ovat sujuneet alusta loppuun mallikkaasti.
”Meillä syntyy usein erilaisia liiketoiminnallisia tarpeita aika yllättäenkin, ja ValueSourcen asiantuntijuus on ollut näissä tilanteissa suuri apu. Uusien työntekijöiden rekrytointiprosessi perehdytyksineen veisi jo itsessään monta kuukautta.
Parasta ValueSourcen kanssa työskennellessä onkin ehdottomasti ollut joustavuus ja helppous meille. Ulkoistaminen on ollut meille näppärä tapa hoitaa hankintoihimme liittyviä työtehtäviä, kun olemme voineet hyödyntää heidän osaamistaan nopeasti eri tilanteissa.
Myös sisäisellä kysymyskierroksella kuulin heistä pelkkää positiivista sanottavaa. Asiantuntijat osaavat tosi hyvin myös sidosryhmätyön, eli he käyvät hankintatyön lisäksi kattavasti keskusteluja sisäisten toimintojemme kanssa. Olemme vaikuttuneet, miten oma-aloitteisesti he ovat kontaktoineet sisäisiä yhteyshenkilöitä ja kysyneet asioita itseohjautuvasti suoraan heiltä.
ValueSourcen tuomana konkreettisena hyötynä näen, että pystymme reagoimaan ketterämmin liiketoiminnan tarpeisiin. Lisäksi korostan ylipäätään sitä, että heidän tuellaan meidän on ollut mahdollista parantaa sopimuskattavuutta epäsuorien hankintojen kokonaisuudessa. Emme mitenkään pystyisi tähän nykyisellä laajuudella pelkästään omilla hartioillamme.”
Projektien etenemistä seurataan Pajarin mukaan säännöllisesti.
”Meillä on yhteinen viikkokatsauskäytäntö, jossa kaikilla on mahdollisuus kysyä, missä mennään. Samalla he voivat tukea meitä sekä päin vastoin, jotta asiat etenevät varmalla pohjalla. Saamme konsultit aina tarvittaessa kiinni, ja kommunikoimme esimerkiksi mahdollisista aikataulumuutoksista hyvissä ajoin etukäteen.
ValueSourcen hankintaprosessin tuntemus on kokemuksemme mukaan niin korkealla tasolla, että voimme luottaa heidän tuntevan prosessit. Jos hankinnan kohde vaihtuu pesulasta kuljetusliikkeeseen, he tietävät, mitä pitää ottaa huomioon ja millaisia toimenpiteitä tarvitaan. Asiantuntijat ovat integroituneet hyvin yrityksemme arkeen, mikä on ollut hienoa huomata.
Näen Compass Groupilla olevan tarpeita ulkoiselle hankintaosaamiselle myös vuonna 2024, eli yhteistyömme tulee varmasti jatkumaan. Tällä hetkellä perkaamme kategorioitamme ja alamme katsoa, millaisia tarpeita tulevaisuus tuo. Liiketoiminnassamme uutta ratkottavaa tulee vastaan säännöllisen epäsäännöllisesti.
Voin ehdottomasti suositella ValueSourcea – omasta näkökulmastamme vaikkapa tilanteessa, kun omat resurssit ovat kapeat ja liiketoiminta kaipaa luotettavaa hankintaosaamista. Näin ei tarvitse edetä ilman asianmukaisia sopimuksia ja myydä eioota.”
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.