ValueSource sai kipinänsä, kun Nokia tarjosi keväällä 2009 osalle työntekijöistään mahdollisuuden vapaaehtoiseen eropakettiin – tarjolla oli 1000 pakettia. Koska Alvelta ja Niemiseltä löytyi osaamista sekä hankintojen että ulkoistamisen saralta, tuntui luonnolliselta lähteä perustamaan yritystä, joka toimisi yritysten ulkoistettuna hankintakumppanina.
Toisena tukevana herättelijänä oli molempien valmistumisen jälkeiset MBA-tutkinnot, joiden kautta Alve ja Nieminen oppivat ymmärtämään laajemmin liiketoiminnasta ja saivat varmuutta lähteä miettimään konkreettisesti yrittämistä, liiketoimintasuunnitelmaa ja kaikkia siihen liittyviä osa-alueita. Laatikon ulkopuolelta ajateltuaan molemmat päätyivät valitsemaan eropaketin, jolla saatiin myös alkupääoma toiminnalle.
Alve ja Nieminen pohtivat uudelle yritykselle nimeä, jota ei lopulta tarvinnut etsiä kaukaa. Ideoita pyöritellessä pintaan nousi sanat hankinnat, lisäarvo, kumppanuus, ja näiden englanninkielisiä vastineita mielessään palloteltuaan yrittäjät päätyivät yhteisymmärrykseen: hankintayritys sai nimen ValueSource Partners. Ainoa harmittava asia tuolloin oli, että vsp.fi-domain oli jo mennyt eräälle Vakka-Suomalaiselle Puhelinyhtiölle, ja näin päädyttiin domainiin values.fi – joka ei lopulta ollut ollenkaan huono valinta.
Vuosina 2008–2009 oli käynnissä aikamoinen maailmantaloudellinen epävakaisuus – joskin eri syistä kuin tällä hetkellä. Asuntojen hintojen romahtamisen liikkeelle sysäämä lama ja laskukausi ei Alven mukaan ollut ajankohtana juuri se paras yrityksen perustamiselle.
Alkutaipaleellaan ValueSource keskittyi epäsuoriin hankintoihin ja niissä lähtötilanteen analysointiin sekä kilpailutuksiin. Ajankohdalle oli otollista löytää kustannustehokkuutta ja säästöjä. Ensimmäisen asiakastoimeksiannon ValueSource sai vuoden 2009 syksyllä, ja ensimmäinen uusi työntekijä rekrytoitiin alkuvuodesta 2010. Ensimmäinen lasku joulukuulta 2009 löytyy Turun toimiston seinältä kehystettynä.
Vuodesta 2012 lähtien henkilöstön määrä alkoi kasvaa tasaisesti: vuonna 2013 organisaatiossa oli reilut kymmenen työntekijää, 2015 reilut parikymmentä ja vuonna 2022 hankinnan asiantuntijoiden tiimi oli kasvanut jo yli 50 asiantuntijaan. Pandemia ja sotatilanne Ukrainassa verottivat nuppilukua hetkellisesti hieman, mutta tähän päivään mennessä noihin lukuihin on onnistuttu palaamaan.
Alven ja Niemisen mukaan ValueSourcen parhaita strategisia päätöksiä on ollut rohkeus rekrytoida osaajia ihan yrityksen alkuvuosista lähtien. Kun palvelua tuottavat tietokoneiden sijaan asiantuntijoiden osaaminen ja työpanos, niiden yhteisvaikutus on liiketoiminnan keskiössä.
Alve ja Nieminen arvioivat ValueSourcella olevan tällä hetkellä huomattavasti enemmän asiantuntijuutta organisaation perustamisaikoihin verrattuna. Henkilöstömäärän kasvamisen lisäksi myös palveluiden laatu on parantunut: se, mitä nykyasiakkaat saavat palveluista irti, on liiketoimintaa aidosti kehittävämpää ja pysyvää arvoa synnyttävämpää kuin toiminnan alkuvaiheessa.
Tietysti myös ajan hermolla oleminen ja huomion keskittäminen olennaisiin asioihin ovat toiminnan kehittämisen kannalta olennaisia. Sen lisäksi, että ValueSource rekrytoi ammattilaisia ja on opetellut hyödyntämään erilaisia työkaluja, kuten vaikkapa HR- ja taloushallintajärjestelmiä, ulkoisen osaamisen hyödyntäminen on Niemisen mukaan hankinnan ulkoistusta tarjoavalle yritykselle itselleenkin tärkeää.
Tänä päivänä ValueSourcen pääasiallinen asiakassegmentti on siirtynyt epäsuorista hankinnoista valmistavan teollisuuden hankintoihin eli ns. suoriin hankintoihin ja investointeihin.
Teollisuuden tuotannolliset hankinnat kohdistuvat esimerkiksi erilaisiin materiaaleihin ja komponentteihin, ja investointihankinnat puolestaan yksittäisistä koneista kokonaisiin tuotantolaitoksiin. Tällä hetkellä kiinnostavat myös vihreän siirtymän investoinnit ja niiden laskeutuminen Suomeen sekä Pohjoismaihin. Epäsuoria hankintoja ja kilpailutusta tehdään toki edelleen asiakkaiden toiveesta, mutta niiden osuus on pienentynyt huomattavasti.
ValueSource pyrkii mukautumaan aikaansa jatkuvasti, ja kurssia ohjaa markkinoiden ja kilpailun muutokset. Koronapandemian aikaan täytyi pyrkiä varmistamaan saatavuutta ja punnitsemaan toimittajia sekä toimitusketjuvaihtoehtoja. Vuonna 2024 toiminnan optimoiminen jatkuu jälleen muuttuneen maailmantilanteen muodostamissa raameissa ja kasvutavoitteissa.
Myös vastuullisuus on aiheena ja arvona yhä ajankohtaisempi myös hankinnassa. EU-lainsäädäntö edellyttää suurilta yrityksiltä raportointia kestävästä ja vastuullisesta liiketoiminnasta, ja koska suuryritykset hyödyntävät myös alihankkijoita, vastuullisten hankintojen merkitys kasvaa jatkuvasti myös pienemmissä yrityksissä läpi koko toimitusketjun.
ValueSourcen palveluissa vastuullisuus voidaan huomioida esimerkiksi toimittajavalinnoissa ja logistiikkaratkaisuissa. Materiaalien kierrätettävyys, kustannustehokkaat toimitusketjut ja lähempää ostaminen ovat tekijöitä, joita otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Kaikkiaan hankinnoilla on Alven mukaan huomattava mahdollisuus vaikuttaa liiketoiminnan vastuullisuuteen.
ValueSource on kasvanut koronavuodesta 2020 melkoisesti. Liikevaihto oli vuonna 2023 4,63 miljoonaa euroa, ja organisaatiolla on asiantuntijoidensa lisäksi yli 4000 toimittajaa kattava rekisteri sekä yli 1000 ammattilaista kattava osaajapankki tuomassa joustoa ja skaalautuvuutta asiakastarpeisiin.
Tavoitteena on olla tulevaisuudessa Pohjoismaiden hankintakumppani numero 1, vaikka kotimaassakin on toki vielä runsaasti kasvuvaraa. Kotimaisesta kohderyhmästämme on tavoitettu noin kolmannes, ja panostus kohdistuukin nyt kotimarkkinoille. Seuraavaksi on tarkoituksena Ruotsin valloitus, mihin on reagoitu markkinatutkimuksella ja myyntiin panostamalla.
Huhtikuussa 2024 ValueSourcelle palkattiin ensimmäinen myyntiin täysin keskittyvä ammattilainen, joka tuo uutta osaamista eri toimialalta – erityisesti softabisneksestä ja konsultointiliiketoiminnasta.
Ehdottomasti positiivinen merkki on, että hankinnan ammattikunnan arvostus on noussut yleisellä tasolla viime aikojen haastavissa markkinaolosuhteissa. Esimerkiksi puutteellisten toimitusketjujen korjaaminen ja uusien kanavien löytäminen ovat yrityksille nykyään elintärkeitä, mikä on ilahduttavasti huomattu jo monessa yrityksessä johtoryhmätasolla.
ValueSourcen perustajat kertovat selvinneensä monista haasteista ja ratkaisseensa hankaliakin ongelmia lyömällä päät yhteen. Joskus on tarvittu kunnollista debattiakin , ja näistä tilanteista juuri parhaat ideat ovatkin jalostuneet.
Alve on samoilla linjoilla ja tarjoaa lopuksi näkökulman siihen, miten haasteista päästään yli, jotta konkreettista kehitystä voi tapahtua.
Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?
Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.
Ville Salomäki
Growth Manager
Puh: 040 183 7338
E-mail: ville.salomaki@values.fi
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.