Esittelisitkö lyhyesti itsesi ja urapolkusi tähän päivään asti?
”Olen koulutukseltani diplomi-insinööri Aalto-yliopistosta, jossa opiskelin pääaineenani konetekniikkaa. Kiinnostuin opintojen aikana teknisen ja kaupallisen osaamisen yhdistämisestä, joten päädyin valitsemaan sivuaineekseni tuotantotalouden. Kävin sivuaineen parissa erilaisia management-kursseja, ja lisäksi opiskelin supply managementia ja hankintaa puolen vuoden aikana opiskelijavaihdossa Alankomaissa.
Sain kesätöitä Metso Outotecilta eli nykyiseltä Metsolta projektihankinnan parista. Kesätyöt jatkuivat diplomityöpaikkaan ja sen jälkeisen valmistumisen myötä päivätöihin. Tuossa yhteydessä ValueSource tuli mukaan kuvioihin – jatkoin Metso Outotecilla konsulttina ValueSourcen kautta, eli työllistyin siis kerralla tavallaan molemmille yrityksille. Olin tyytyväinen, että pääsin jatkamaan asiakastoimeksiannossa Metso Outotecilla.
Ehdin olla töissä noin kolme ja puoli vuotta, ja viihdyin asiakkuudessa oikein hyvin. ValueSourcelta tuli kuitenkin tuolloin vinkkiä, että myös Nesteellä olisi projektihankinnan konsultin paikka auki. Neste oli mielestäni kiinnostava yritys, ja ajattelin, että näin nuorena voisi tehdä hyvää tutustua eri yrityksiin ja niiden toimintatapoihin. Tilaisuuden myötä kävin neuvotteluja Nesteen ja ValueSourcen kautta, ja päädyin lopulta vaihtamaan asiakastoimeksiantoa.”
Millaisia olivat työtehtäväsi aluksi, ja miten ne ovat muuttuneet asiakastoimeksiannon vaihdon myötä?
”Työskentelin Metso Outotecilla operatiivisessa hankinnassa, eli tein tarjouspyyntöjä ja tilaussopimuksia – niin sanotusti hands on -hankintaa siis. Nesteellä työnkuvani sisältää puolestaan enemmän hankintaprojektien ylemmän tason hallintaa.
Tittelini on project procurement manager, ja vastaan siitä, että projektiemme materiaali- ja urakkahankinnat sujuvat mahdollisimman nopeasti sekä varmasti. Materiaalien on saavuttava ajoissa työmaille, jotta niitä voidaan käyttää, kun niitä tarvitaan. Myös urakkasopimusten täytyy olla hyvissä ajoin allekirjoitettuna, jotta työmiehet ovat paikalla ja työt tehdään sovitun aikataulun mukaisesti.
Samalla valvon, että Nesteen etu toteutuu hankintatoimessa. Kohdallani se tarkoittaa sitä, että materiaalit ja urakat täyttävät Nesteen vaatimat ehdot ja mielellään tietysti mahdollisimman edullisesti. Laatu- ja projektivaatimukset ovat tiukkoja, kuten kuuluukin, ja ne täytyy aina pitää mielessä tilauksia tehdessä ja valvoessa. Huonolaatuinen tai väärä tuote voi tulla kalliiksi ja olla jopa turvallisuusriski.
Päivittäisellä tasolla työni on aika vaihtelevaa. Projektin aluksi keskustelemme suunnittelupäälliköiden ja aikatauluttajien kanssa hankintasuunnitelmasta ja varaamme vaadittavat ostoresurssit. Hankintavaiheessa ohjeistan ostajia lähettämään tarjouskyselyitä ja hoidan hankintaneuvottelujen tilauksia. Samalla pidän projektipäällikköämme ja suunnittelupäälliköitä tilanteen tasalla.
Kun tilaukset on tehty, seuraamme vielä toimitusvalvojan kanssa, että tilaukset tulevat ajallaan ja niiden laatu vastaa sovittua. Tämän lisäksi täyttelen erilaisia raportteja ja seuraan projektin etenemistä erilaisilla mittareilla.”
Miten muuten kuvailisit asiakastoimeksiannon vaihtamista kokemuksesi perusteella?
”Asiakkuuden vaihdosta minulla on pääasiassa vain hyvää sanottavaa. Kun minulta löytyi intoa kokeilla uutta ja saimme asiat sovittua ValueSourcen ja Nesteen kanssa, kyseessä oli lopulta hieno mahdollisuus saada uusia kokemuksia ja kartuttaa kontakteja. Kannustan tähän myös muita, jos uudet tuulet kiinnostavat.
Työkaveripiirien vaihtuminen on ollut itselleni sekä positiivinen että tietyssä mielessä toki myös haikea asia. Tuttujen kollegoiden vaihtuminen on hieman sääli, mutta täällä tutustuu toisaalta nopeasti uusiin. Uusien ihmisten tapaaminen ja heidän kanssaan työskentely onkin yksi työni parhaita puolia.
Toki asiakkuutta ei välttämättä kannata vaihtaa liian usein, sillä koen, että vie yleensä jonkin verran aikaa, että työstä saa syvällisemmin kiinni ja oppii tuntemaan myös kollegat kunnolla. Asiakkuutta vaihtaessa myös työrutiinit muuttuvat ja uutta yrityskohtaista opittavaa on tietysti paljon, eli kärryille pääsemisessä kestää todennäköisesti hetken.
Kaikki tämä kuitenkin kerryttää lopulta työkaluja, kokemusta ja ihmisiä verkostoon tulevaisuuden työelämää varten.”
Mistä erityisesti pidät työssäsi, ja mikä siinä palkitsee?
”Pidän siitä, että saan olla päivittäin tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ja tehdä yhdessä töitä saman päämäärän eli projektin onnistumisen eteen. Olen tavannut paljon hienoja ihmisiä ja saanut seurata heidän ammattitaitoaan omassa roolissaan. Siinä sivussa olen itsekin oppinut paljon.
Työssä palkitsee, kun asiat luistavat, kuten pitääkin. Lisäksi motivaatiota nostattavat esimerkiksi sellaiset hetket, kun saan joko yksin tai työkavereiden kanssa jonkin kinkkisen tilanteen selvitettyä. Tämän tyylisessä hankintatyössä yllättävät tilanteet tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, mikä toisaalta pitää työn mielenkiintoisena. Kalkkeuttavaa rutiinia ei ennätä syntyä.”
Miten kiteyttäisit ValueSourcen parhaat puolet työyhteisönä, ja mitä Hankinnan Huippujengi sinulle tarkoittaa?
”Olen sataprosenttisesti asiakastoimeksiannossa Nesteellä, minkä vuoksi olen arjessa lähes pelkästään yrityksen työntekijöiden kanssa tekemisissä ja teen töitä muiden nesteläisten tavoin. ValueSource kuitenkin järjestää jatkuvasti erilaisia koulutuksia ja tiimipäiviä, ja kaivatessani apua milloin minkäkin asian kanssa tiedän saavani sitä varmasti.
Kontaktini ValueSourceen on ollut ehdottoman positiivinen. Tiimipäivissä on aina erinomainen henki, ja Huippujengiin on löydetty todella mukavia ja osaavia työntekijöitä. Vaikka en varsinaisesti heidän kanssaan työskentele, huomaan kyllä kokoontumisissa keskustellessa heillä olevan rutkasti ammattitaitoa. ValueSource ja Huippujengi näyttäytyy minulle siis kattavasti tukevana taustatiiminä, jonka kanssa ei ole tullut epäselvyyksiä. Olen myös kokenut, että täällä arvostetaan työntekijöitä niin ihmisinä kuin asiantuntijoinakin.
Annan erityispisteet ValueSourcen johdolle, joka on aina näyttänyt omalla esimerkillään olevansa työntekijöiden tukena ollen kuitenkin samalla rautaisia hankinnan ammattilaisia. He ovat myös kehittämässä organisaatiota suurella tarmolla. Tämä on ala, jolla ei voi jäädä paikoilleen ja uskoa, että samat käytännöt ja strategiat toimivat hamaan tulevaisuuteen asti; sen sijaan täytyy etsiä jatkuvasti uusia tapoja, miten ValueSource voisi olla parempi organisaatio sekä asiakkaille että työntekijöille. Ja tämän pyrkimyksen heistä kyllä huomaa.”
Markuksen vinkit hankinnan asiantuntijatehtävistä kiinnostuneelle:
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.