Näissä tilanteissa hankinnan interim-asiantuntijan hyödyntäminen on asiakkaalle paras ratkaisu

Yritykset käyttävät hankinnan interim-asiantuntijoita useimmiten, kun ne kohtaavat haasteita tai tilanteita, joissa tarvitaan nopeasti korkeatasoista asiantuntemusta ja kokeneen ulkopuolisen näkökulmaa. Hankinnan interim-asiantuntija tuo organisaatioon asiantuntemusta ja kokemusta esimerkiksi muutostilanteissa, projektien aikana tai erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Osalle yrityksistä interim-asiantuntijat ovat myös pidempiaikainen strateginen valinta, jolla kevennetään henkilöstön muodostamaa organisaatiorakennetta ja hallinnollista taakkaa. Tärkeimmät ominaisuudet hankinnan interim-asiantuntijan […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Epäsuorien hankintojen erikoisosaamista useissa asiakasympäristöissä

Juhana Stoltilla on hankinnan sektorilta yhteensä noin 20 vuoden kokemus, ja hän on toiminut ValueSourcella alkusyksystä 2021 saakka kategoriapäällikkönä epäsuorien hankintojen parissa. Tässä haastattelussa Juhana avaa, millaista on osa-aikainen ja projektiluontoinen työskentely erilaisissa asiakasympäristöissä.

Millainen on taustasi ja polkusi ValueSourcelle?

”Työskentelin ensin Nokialla kymmenen vuotta, joista reilu puolet hankintojen puolella. Tein Nokian jälkeen parin vuoden pyrähdyksen Ericssonille Ruotsiin muihin tehtäviin, ja palasin sitten Suomeen Lindströmille takaisin hankintojen pariin. Urani Lindströmin osuus päättyi vuoden 2020 lopulla, minkä jälkeen olin hetken vapaalla, kun poikani syntyi alkuvuodesta 2021.

Kun aloin etsiä tauon jälkeen uudelleen töitä, päädyin laittamaan LinkedIniin päivityksen, jossa esittelin itseäni ja osaamistani ja kerroin etsiväni töitä. Entinen kollegani Nokialta vinkkasi minulle historiastaan ValueSourcella ja kysyi, haluanko, että hän linkittää minut ja hänen entisen esimiehensä eli Timo Niemisen. Tuota tarjousta ei tarvinnut kauaa pohtia.

Keskustelimme työmahdollisuuksista Timpan kanssa, ja laajempien haastattelujen myötä aloitin työt täällä elokuun lopulla vuonna 2021. Siinä mielessä tämä oli itselleni mielenkiintoinen polku, että en ole aiemmin edes yrittänyt hakea töitä LinkedInin kautta, ja uusi paikka tärppäsi yllättävänkin nopeasti verkostojeni kautta.”

 

Millaisia työtehtäviä toimenkuvaasi kuuluu?

”ValueSourcella erikoisalaani ovat epäsuorat hankinnat, joihin erikoistuin alun perin Lindströmillä. Olen tehnyt epäsuorien hankintojen parissa töitä yhteensä noin seitsemän vuotta, joista puolisentoistavuotta nyt ValueSourcen leivissä.

Työnkuvani on hyvin pitkälti kilpailuttamista. Kun asiakkaillani ilmenee tarpeita esimerkiksi hankintojensa keskittämiseen tai uusien hankintakanavien löytämiseen, teen kilpailutuksia, vertailen niitä sekä esittelen niiden tuloksia asiakkaille. Suosittelen tiettyjä vaihtoehtoja kilpailutuksen perusteella, ja päätöksen synnyttyä hoidan myös sopimuspuolen kuntoon.

Tällaisten työtehtävien ohessa olen tehnyt nykyiselle asiakkaalleni ABC-analyysiin liittyvää työtä sekä ollut myös mukana esimerkiksi transition services agreement -projektissa, jossa asiakas on irrottamassa erään liiketoimintansa osa-alueen ja myymässä sitä pois. Tähän sisältyy esimerkiksi analysointia, mitkä ovat niin tärkeitä toimittajia, että palvelun jatkuvuus tulee varmistaa siirtymäprosessin ajan, ja minkä toimittajien kanssa se taas on jo varmistettu.

Minulla on lisäksi käynnissä data protection agreement -hanke, joka liittyy Euroopan alueen tietoturvasäännösten tiukentumiseen. Siinä työtehtäviini kuuluu asiakkaan nykyisten tietoturvasopimuksien päivittäminen tarvittaessa sekä niiden kattavuuden tutkiminen sen suhteen, millaisia tietoja toimittajat käsittelevät ja missä niitä käsitellään.”

 

Mitä olet oppinut matkan varrella eri asiakasympäristöistä ja projektityöstä?

”Teen tällä hetkellä töitä kahden eri asiakkaan kanssa, ja kolmannen mahdollisuus on olemassa. Useamman asiakkaan ympäristössä toimimisessa on mielestäni paljon hyviä puolia, jos kohta toki myös haasteensa.

Teen työtä tuntipohjaisesti, eli laskutan vain tekemistäni tunneista. Usean asiakkaan kanssa työskennellessä hyvänä puolena näen ehdottomasti sen, että vaikka yhdessä projektissa olisi hiljaisempi vaihe meneillään, voin tehdä töitä toisen asiakkaan kanssa. Tämä tuo omaan työhöni jatkuvuutta ja turvallisuuden tunnetta, sillä työt eivät lopu helposti kesken.

Eri asiakkailla on omat toimintatapansa, prosessinsa ja myös järjestelmäkokonaisuutensa. Kaikkien kokonaisuuden osien ymmärtäminen ja järjestelmien käyttäminen vaatii paljon opiskelua, eli vaatii työtä vaikkapa selvittää, mitä milläkin järjestelmällä tehdään, miten ne vaikuttavat toisiinsa ja mistä järjestelmästä saadaan mitäkin dataa ulos. Kaikkihan nämä ovat toki tehtävissä, mutta useamman asiakkaan kanssa haasteena näkisin erilaisten tapojen ja järjestelmien omaksumisen tarvittavalla laajuudella.”

 

”ValueSource on täynnä hankinta-alan kovia asiantuntijoita, ja on mahtavaa, että voin oppia niin paljon asioita jo yrityksen sisällä.”

 

”Olen oppinut ValueSourcella, kuinka erilaisia organisaatioita omankin alueeni kentältä löytyy ja kuinka eri tavoin asioita hoidetaan niissä – asiakkaat nimittäin suhtautuvat projekteihin hyvinkin eri tavoin. Yhden kanssa voi olla palavereja ihan päivittäin, toisella viikoittain tai vaikkapa pari kertaa kuukaudessa. Joitakin asiakkaita taas on saattanut joskus olla hankala saada kiinni tarpeesta huolimatta esimerkiksi resurssisyistä, mikä on vaikuttanut projektin etenemiseen ja imuun.

Minulle on täällä konkretisoitunut ja kristallisoitunut entisestään myös se, että mitä selvemmin ja tiivistetymmin asiat esittää, sitä helpompi on auttaa asiakkaita tekemään päätöksiä ja sitä kautta ottaa myös itse edistysaskeleita projekteissa. Kaikkiaan epäsuorat hankinnat ovat valtavan laaja ja monipuolinen kokonaisuus, ja eri asiakkailla on erilaisia tarpeita. Pidän siitä, että saan toimia erilaisissa ympäristöissä ja laajentaa koko ajan omaa ymmärrystäni ja osaamistani näissä asioissa.”

 

Miten kuvailisit ValueSourcea organisaationa ja työyhteisönä?

”Mainitsin alun alkaenkin LinkedInissä etsiväni osa-aikaista työtä, sillä halusin viettää aikaa pienen lapseni kanssa. Aloitin ValueSourcella puolipäiväisenä työntekijänä, ja työmäärä on kasvanut tämän vuoden alusta tuosta hieman.

Koen hienona, että minulle tarjottiin mahdollisuus tehdä töitä osa-aikaisesti ja joustavasti etänä, eli voin sovittaa työni hyvin yhteen aikataulujeni ja elämäntilanteeni mukaan. Voin kasvattaa tuntien määrää ajan myötä, ja mielelläni tulevaisuudessa näin teenkin.

Työskentelen Tampereelta käsin, eli varsinaisella Turun toimistollamme vierailen suhteellisen harvoin. Sparrailemme kuitenkin ValueSourcen kollegoideni kanssa ajatuksiamme säännöllisesti etäyhteyksien välityksellä, ja olen saanut työkavereilta hyvin tukea erilaisissa työasioissa.

ValueSource on täynnä hankinta-alan kovia asiantuntijoita, ja on mahtavaa, että voin oppia niin paljon asioita jo yrityksen sisällä. Olen päässyt hyödyntämään kollegoideni asiantuntemusta, ja he ovat aina tarjonneet aikaansa, kun olen kaivannut sparrauskumppania. On kiva olla osa sellaista tiimiä, jossa ei heikkoja lenkkejä ole.”

 

Juhanan vinkit hankintatyöstä kiinnostuneelle ja urakehitystä kaipaavalle:

    1. Jos projektityö kiinnostaa, hankinnan työtehtävät tarjoavat laajan skaalan mahdollisuuksia.
    2. Tehtävät ovat mielenkiintoisia ja vaihtelevia, ja jokaiselle löytyy varmasti mielekkäitä haasteita.
    3. Lämmin työyhteisö tarjoaa tukea sekä joustoa elämäntilanteiden mukaan ja lisäksi mahdollisuutta kasvuun ja uuden oppimiseen.
    4. Myös arjen tasapainottaminen on tärkeää – itselleni töiden vastapainona on aina toiminut urheilu, luovat harrastukset näyttelemisestä musiikkiin ja käsitöihin sekä nykyisin monipuolinen puuhailu poikani kanssa.
Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

ValueSource Partners Oy
Linnankatu 3B
20100 Turku
Y-tunnus: 2283239-3

Tel: +358 (0)10 420 1110
E-mail: info@values.fi
Ota yhteyttä
Tietosuoja

Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.

    Seuraa meitä
    © All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy