Epäsuorat hankinnat – miksi kiinnittää niihin huomiota juuri nyt?

Liiketoiminnalle tärkeiden mutta suoraan tuotantoon liittymättömien tarvikkeiden ja palveluiden hankintojen kehittäminen jää yrityksissä ja organisaatioissa usein vähemmälle huomiolle. Esimerkiksi toimistotarvikkeiden, varaosien, kunnossapidon sekä IT-palveluiden ja -laitteiden hankintoja eli epäsuoria hankintoja pidetään tänäkin päivänä lähes itsestäänselvyytenä – ja juuri sen vuoksi niihin saattaa upota vuosittain huomattavia summia ylimääräistä rahaa. Epäsuorien hankintojen potti on suomalaisissa yrityksissä kokonaisuudessaan tyypillisesti […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Growth Managerilla on vyönsä alla myynnin ja kasvun vetorooleja perheyrityksestä kansainvälisiin organisaatioihin

Ville Salomäki on ehtinyt kartuttaa urallaan osaamista aina ruohonjuuritasolta kasvaneesta maahantuontiyrityksestä kotimaisiin ja kansainvälisiin teknologiayrityksiin saakka. Tässä uratarinassa viime keväänä ValueSourcella aloittanut Growth Manager kertoo monipuolisesta taustastaan teknologian, myynnin ja kasvun parissa, taitojensa hyödyntämisestä uudella toimialalla sekä suunnitelmistaan ja tavoitteistaan osana Hankinnan Huippujengiä.

Kertoisitko lyhyesti taustastasi ja urastasi ennen siirtymistä ValueSourcelle?

”Sain ensiaskeleet omalla urapolullani tietojenkäsittelyopin opinnoista Turun yliopistossa. Valmistuttuani aloitin työt konsulttina Accenturella, jossa olin mukana IT-projekteissa ja prosessien kehityksessä, ja näissä tehtävissä kului ensimmäiset viitisen vuotta Suomessa lähinnä valmistavan teollisuuden asiakkaiden kanssa.

Siirryin vuosien myötä hiljalleen kohti liiketoiminnan kaupallisempaa puolta. Kävin suorittamassa MBA-tutkinnon Barcelonassa, jossa tein samaan aikaan myös Accenturelle konsulttitöitä. Myynnin tehtävien osuus laajentui uuden tutkinnon myötä, ja työskentelin seuraavat vuodet asiakkuuksien hallinnan ja ulkoistusmyynnin parissa Accenturen lisäksi myös Siemensillä. Kaikkiaan mainituissa kansainvälisissä firmoissa kului reilut 10 vuotta urani alusta.

Tämän jälkeen vaihdoin korporaatioista huomattavasti pienempään mittakaavaan, kun päätimme pistää perheomisteisesti pystyyn oman maahantuontiyrityksen, joka keskittyi luonnonkosmetiikan ja luomutuotteiden maahantuontiin. Yritys myös lanseerasi oman Pure=Beauty-tuotesarjan, joka yhä on satojen jälleenmyyjien valikoimissa Suomessa.  Hyppäsin tuosta junasta pois seitsemän vuotta sitten, ja sen jälkeen olen ollut viime kevääseen asti kahdessa suomalaisessa teknologiayrityksessä myynti- ja kumppanuustiimien vetovastuissa sekä myynnin kehitysrooleissa.”

 

Millaisia taitoja ja kokemuksia olet ehtinyt kerryttää esimerkiksi juuri myynnin ja kasvun alueilla?

”Voisin sanoa, että tähän mennessä olen ehtinyt kartuttaa osaamista aika laaja-alaisesti myynnin kehittämisestä. Koska olen päässyt näkemään eri kokoluokkien ja toimialojen yritysten liiketoimintaa, olen päässyt kokemaan ja kehittämään myös toisistaan selkeästikin eroavia myyntiprosesseja.

Isossa kansainvälisessä yrityksessä esimerkiksi asiakkaan puheille pääsee usein suhteellisen helposti, kun nimekkään firman käyntikortti löytyy taskusta. Myyntiprosessi itsessään ei toki useinkaan ole helppo, mutta tapaamisten sopiminen on lähtökohtaisesti suoraviivaista.

Pienessä firmassa sen sijaan ylipäätään se, että puheluun vastataan – tapaamisesta puhumattakaan – vaatii jo yritystä. Suuryrityksessä pääsin harjoittelemaan, miten hiotaan vaikkapa Powerpointit ja tarjoukset kiinnostavaan malliin, kun taas pienemmissä yrityksissä oli haasteena, miten asiakas saadaan kiinnostumaan edes juttelemisesta. Uskoisin, että näiden molempien ääripäiden kokemisesta käytännössä on nykyisessäkin roolissani etua.

Maahantuontiyrityksen rakentaminen käytännössä tyhjästä ihan mukavaan kokoluokkaan oli todella mielenkiintoista, ja siinä konkretisoitui, miten uusia tuotteita kannattaa myydä uudella alalla ilman asiakaskentän tuntemusta. Myös suomalaiset teknologiayritykset olivat niin ikään oman urani kannalta kiehtovia – toinen oli SaaS-palvelufirma kansainvälisellä asiakaskentällä, ja toinen taas liittyi kryptovaluuttojen rahoitustuotteisiin ja -palveluihin. Näissä pääsin näkemään maailmaa erilaisista alakohtaisista näkökulmista kasvupainotteisen myynnin puitteissa.”

 

Mikä sai sinut kiinnostumaan ValueSourcesta ja Growth Managerin roolista?

”Viime talven paikkeilla halusin katsella eri vaihtoehtoja työmarkkinoilla, ja ValueSourcen Growth Manager -titteli pisti silmään. En tuntenut yritystä kovinkaan hyvin, vaikka olin organisaation nimen muutaman kerran turkulaisena kuullutkin. Tiedän, miten isot konsulttitalot toimivat Suomessa, eikä täällä mielestäni ole ainakaan liikaa pienemmän kokoluokan konsulttiyrityksiä, joilla olisi potentiaalia lähteä haastamaan niitä. Tutkittuani huomasin, että ValueSourcessa voisi olla.

Teknologia on tällä hetkellä vahvasti murroksessa, ja tekoäly, big data ja muut tietotekniset mullistukset ovat lyömässä läpi vähän joka puolella. Hankinnassa näillä on merkittävä hyödyntämispotentiaali – hankintahan perustuu lopulta aika pitkälti dataan. Suurilla yrityksillä on isot ja kalliit ERP-järjestelmät, joilla hankintoja ja ostoja tehdään; pienillä firmoilla taas hankinta on usein yhden henkilön vastuulla Excelissä. Näiden välissä on aika massiivinen kuilu, ja ValueSourcella on mielestäni erinomainen sauma olla tässä kuviossa mukana.

Tänä päivänä myös hankintaketjujen läpinäkyvyys ja vastuullisuus ovat myös kovassa nousussa, ja niihin liittyvät tekijät tulevat koskettamaan kaikkia liiketoimintoja yhä enemmän tulevaisuudessa EU:n, YK:n ja muiden tahojen vauhdittamana. Vastuullisuus huomioidaan ValueSourcella toki jo nyt konsultointipalveluissa, mutta myös datapuoli on keskeinen osa. Koska taustani on IT-maailmassa, tiesin jo ennen taloon astumistani, että ValueSourcella on varmasti mahdollisuuksia myös tällä saralla – ja kuluneiden kuukausien jälkeen on vain vahvistunut, että tässä on yksi kasvun paikka.”

 

Miten työsi Growth Managerina on lähtenyt liikkeelle?

”Itse hankinnan kokemukseni rajoittui ennen ValueSourcea siihen, että suurten yritysten konsulttina ollessani hankinta näyttäytyi aika lailla korkean tason prosesseina, ja maahantuonnissa hankinta taas oli prosessina pienen startup-yrityksen kokoluokkaa.

Ensimmäisten ValueSource-kuukausieni aikana olen oppinut aiheesta huomattavasti uutta ihan perustermeistä lähtien ja siitä, mitä hankinnan strategiat tarkoittavat sekä millaisia taktisia ja operatiivisia toimia hankintoihin sisältyy. On ollut tärkeää päästä täysin sisälle ihan perusprosesseihin, ja nyt kun ne ovat hallussa, hankinta itsessään on lopulta aika suoraviivaista toimintaa.

Konkreettisina ensimmäisinä toimenpiteinä olemme tähän mennessä esimerkiksi lähteneet hiomaan esityksiä ja asiakastarjouksia niistä näkökulmista, joita suuremmat konsulttitalot ovat tyypillisesti painottaneet. Lisäksi olemme ottaneet tarkasteluun, miten systemaattisesti käytämme esimerkiksi CRM:ää ja muita työkaluja asiakkaan lähestymisessä ja miten myyntiprosessi pidetään hanskassa alusta loppuun. Ja tietysti olemme olleet aktiivisesti yhteydessä niin vanhoihin asiakkaihimme kuin lukuisiin potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin.

Perustekemiseen panostamisesta on mielestäni ollut jo tähän mennessä paljon apua. Kun isompi kasvu lähtee käyntiin, myyntiprosessin kehittäminen ja kasvun hallinta ovat ehdottomasti niitä osa-alueita, joilla osaamisestani on hyötyä.”

 

Mitkä ovat keskeisimpiä tavoitteitasi roolissasi ValueSourcella?

”Growth Managerin roolissa tärkein tavoitteeni on myyntiprosessin kehittäminen ja asiakaskunnan laajentaminen.

Tämä kokonaisuus liittyy tietenkin olennaisesti kasvuun, ja tarkoituksena on olla aktiivisesti mukana rakentamassa pohjaa tulevalle kasvulle. Meillä on koko joukko suunnitelmia ja tavoitteita tuleville vuosille liittyen siihen, mitä haluamme tehdä ja missä haluamme olla. Ja se vaatii vankan kivijalan rakentamista.

Verkostoilla on oleellinen rooli, kun halutaan tavoittaa eri tahoja kumppanuuksien merkeissä. Minulla on laaja verkosto kontakteja Suomessa, ja vanhoja tuttuja löytyy yllättävistäkin paikoista. Näiden kontaktien kautta pääse helpommin keskustelemaan uusien yritysten kanssa.”

 

Millaisena näet ValueSourcen organisaationa ja työyhteisönä? Mitä Hankinnan Huippujengi sinulle tarkoittaa?

”Olen kokenut ValueSourcen tähän mennessä erittäin yrittäjävetoisena ja ketteränä organisaationa, jossa tietynlainen startup-henki on edelleen vahva 15 vuoden iästä huolimatta. Olemme tiiviillä porukalla Turun toimistolla ainakin pari kolme kertaa viikossa, ja toimistollakin vallitsee tunne välittömästä organisaatiosta, jossa hierarkia on lähes olematon ja tiimihenki loistava.

Vaikka koko organisaation yhteisiä tilaisuuksia on itselläni takana vasta pari, on minulle alusta asti välittynyt koko ValueSourcen ketteryys ja yhteisöllisyys. Jos jollain on ongelma, apua saa nopeasti joko etäyhteyden päästä taikka ihan olkapäätä koputtamalla. Ja siten asiat aina ratkeavat.

Huippujengi tarkoittaa itselleni sitä, että meillä on hankinnan asiantuntijat – Huippuasiantuntijat – jotka ovat kaiken keskiössä. He ovat sisällä asiakasprojekteissa ja luovat lisäarvoa ihan kaikilla hankinnan osa-alueilla. Se on mielestäni pihvi ValueSourcessa.”

Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

ValueSource Partners Oy
Linnankatu 3B
20100 Turku
Y-tunnus: 2283239-3

Tel: +358 (0)10 420 1110
E-mail: info@values.fi
Ota yhteyttä
Tietosuoja

Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.

    Seuraa meitä
    © All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy