Näin vastuullisuus näkyy läpi hankintaprosessin – Katso 4 vaihetta, joilla pääset liikkeelle

Yrityksen vastuullisuustavoitteiden integroiminen hankinnan arvoketjuun ei ole pelkän hyvän liiketoimintatavan mukainen toimi vaan myös kilpailuetu, joka vahvistaa asemaa markkinoilla. Globaalit toimitusketjut ovat monimutkaisia, ja vastuullisuuden aito toteutuminen niissä vaatii kokonaisvaltaista näkemystä sekä strategista otetta. Tässä blogitekstissä tarkastelemme, miten vastuullisuus näkyy hankintaprosessin eri vaiheissa, ja lopuksi saat käytännön vinkit vastuullisuuden integrointiin omaan toimintaasi. Vastuullisuus on läsnä […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Hankintatoimen kehitystä vastuullisuuden raameissa

Jenny Nybom kertoo, millainen polku on johdattanut hänet hankintojen vastuullisuuden asiantuntijaksi ja miltä vastuullisuus näyttää tämän päivän hankinnoissa. Lisäksi hän jakaa vinkkinsä yrityksille, joiden tähtäimessä ovat vastuullisemmat hankintaprosessit.

Jenny Nybom on ehtinyt kerryttää arvokasta osaamista ValueSourcella jo noin 3,5 vuoden ajan monipuolisissa hankinnan kehitystehtävissä sekä asiakasympäristöissä. Tuoreimpana vastuualueena hänen rooliinsa on tullut yhä ajankohtaisempi hankintojen vastuullisuus.

 

Miten päädyit hankintojen vastuullisuuden asiantuntijaksi ValueSourcella?

”Kiinnostuin ValueSourcesta alun perin siksi, että sen kautta minulle tarjoutui mahdollisuus tutustua laajalla skaalalla eri liiketoimintaympäristöihin ja toimialoihin. Miellyttävää onkin ollut huomata, että olen päässyt näkemään näitä tavoittelemiani ympäristöjä vuosien aikana hyvin kattavasti.

ValueSourcea edeltävä työurani sijoittui ajoneuvoteollisuuteen, josta minulla on noin parinkymmenen vuoden työkokemus useissa eri tehtävissä. Vastuullisuus oli läsnä jo tuolloin, sillä ajoneuvoteollisuudessa se on ollut tärkeä teema jo pitkään.

Kiinnostuin aiheesta myös nykyisissä töissäni erityisesti sen monimuotoisuuden ja haastavuuden vuoksi. Halusin pureutua siihen, miten yhdistää kannattava ja kestävä liiketoiminta sekä edistää samalla yhteiskunnan hyvinvointia kokonaisuudessaan.”

 

Miten vastuullisuuden teemat näkyvät työssäsi, ja mikä on tärkein saamasi oppi tähän mennessä?

”Vastuullisuus on monimuotoinen aihe, joka näkyy eri tavoin eri liiketoimintaympäristöissä. Tällä hetkellä ajankohtaisin aihe on CSRD ja sen vaikutukset hankinnan arvoketjuun.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi hankintatoimen ESG-elementtien kehittämistä, uusien prosessien luomista tai olemassa olevien päivittämistä, dokumentaation tarkistamista sekä toimittaja-arviointien suunnittelua ja toteuttamista.

Suurin oppi on, että vastuullisuustyöhön ei ole koskaan liian myöhäistä ryhtyä, mutta mitä aikaisemmin aloittaa, sitä helpompi prosessi on. Ammatillisesti olen kehittynyt ymmärtämään yritysten erilaisuutta ja nostamaan niiden olennaisia vastuullisuustekijöitä esiin. Kokemus on myös auttanut hahmottamaan, miten vastuullisuus voidaan integroida osaksi liiketoimintaa.”

 

Millaisia edistysaskeleita hankintatoimi on ottanut vastuullisuuden suhteen viime aikoina?

”Tietämys vastuullisuudesta on kasvanut merkittävästi, ja yrityksiin on tullut lisää aiheen asiantuntijoita. Vastuullisuus nähdään nykyään osana liiketoiminnan kokonaisuutta eikä enää erillisenä funktiona, joka vain tuottaa raportteja. Tämä on erittäin positiivista.

Muutos organisaatiossa on aina jossain määrin haaste – ja niin myös vastuullisuuden kohdalla. Ihmisten ajattelutapojen ymmärtäminen ja muuttaminen vaatii yhteistyötä. Lisäksi yrityksen johdon sitoutuminen vastuullisuuden työmäärään voi joskus olla haasteellista. Tämä ei ole projekti, joka hoidetaan vasemmalla kädellä, varsinkaan raportoivissa yrityksissä.

Näen vastuullisuuden tavoitteet kunnianhimoisina mutta saavutettavina, jos yritykset ja yhteisöt sitoutuvat niihin yhdessä. Haluan olla mukana tässä kehityksessä ja tukea yrityksiä niin haasteiden ratkaisussa kuin mahdollisuuksien hyödyntämisessä, jotka jäävät helposti riskien varjoon.”

 

Mitä vinkkejä antaisit yrityksille, jotka haluavat kehittää hankinnoistaan vastuullisempia? 

  1. Vastuullisuustyöhön ei ole koskaan liian myöhäistä ryhtyä, mutta mitä aikaisemmin aloittaa, sitä helpompi prosessi on.
  2. Selkeytä yrityksesi omat tavoitteet, vaatimukset sekä liiketoiminnan tulevaisuuden näkymät, jotta kaikki lähtee liikkeelle selkeältä pohjalta.
  3. Ensimmäinen askel on yleensä hankintojen kattava analyysi, joka antaa selkeän kuvan lähtötilanteesta. Tämän perusteella luodaan polku eteenpäin, jossa huomioidaan sekä liiketoiminnan tarpeet että hankinnan arvoketjun ominaispiirteet.
  4. Kyseessä voi olla laaja ”harjoitus”, ja siksi on tärkeää saada tukea prosessin eri vaiheissa!

Kiinnostuitko?

Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?

Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.

    Jenny Nybom
    Senior Advisor
    Puh: 050 348 4334
    E-mail: jenny.nybom@values.fi

    Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

    ValueSource Partners Oy
    Linnankatu 3B
    20100 Turku
    Y-tunnus: 2283239-3

    Tel: +358 (0)10 420 1110
    E-mail: info@values.fi
    Ota yhteyttä
    Tietosuoja

    Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.

      Seuraa meitä
      © All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy