Liiketoiminnalle tärkeiden mutta suoraan tuotantoon liittymättömien tarvikkeiden ja palveluiden hankintojen kehittäminen jää yrityksissä ja organisaatioissa usein vähemmälle huomiolle. Esimerkiksi toimistotarvikkeiden, varaosien, kunnossapidon sekä IT-palveluiden ja -laitteiden hankintoja eli epäsuoria hankintoja pidetään tänäkin päivänä lähes itsestäänselvyytenä – ja juuri sen vuoksi niihin saattaa upota vuosittain huomattavia summia ylimääräistä rahaa.
Epäsuorien hankintojen potti on suomalaisissa yrityksissä kokonaisuudessaan tyypillisesti samaa luokkaa kuin henkilöstökulut – eli keskimäärin 14 %. Vaikkapa 50 miljoonan euron liikevaihdon yrityksellä voi olla 7 miljoonan epäsuorat hankintamenot. Vaikka tarkka luku riippuukin toki esimerkiksi yrityksen toimialasta, koosta ja hankinnan maturiteetista, tämä luku on tuskin ainakaan kovin kaukana totuudesta.
Kuinka suuri luku tuo 14 % on sinun yrityksesi liikevaihdosta?
Heräsikö hikikarpaloita otsalle? Ei hätää – tähän löytyy ratkaisut. Mutta miten tätä epäsuorien hankintojen kokonaisuutta voisi hallita ja vieläpä samalla säästää kustannuksissa?
Nykyisessä markkinatilanteessa kustannusten hallinta on noussut entistä tärkeämmäksi yritysten hallituksissa ja johtoryhmissä. Erilaiset liiketoiminnan tehostamisohjelmat ovat nostaneet päätään erityisesti viimeisen vuoden aikana, ja yritykset ovat heränneet etsimään aktiivisesti tapoja vähentää kulujaan eri osa-alueilla. Tehostaminen on johtanut entistä laajempaan tarkasteluun myös hankinnan sektoreilla – myös epäsuorissa hankinnoissa.
Epäsuorat hankinnat ovat tupanneet jäämään liiketoiminnan ja hankinnan suunnittelussa vähäiselle huomiolle. Niitä on usein hoidettu vuodesta toiseen voimassa olevilla sopimuksilla ja mittavalla määrällä toimittajia. Satunnaista kustannustehostusjumppaa on ehkä tehty silloin tällöin, mutta järjestelmällinen hallinta on puuttunut.
Fokuksen puute on johtanut siihen, että epäsuoriin hankintoihin on kertynyt vuosien aikana ylimääräisiä kuluja, jota pyritään nyt vähentämään. Tämä on merkki oikeasta suunnasta, vaikka epäsuorien hankintojen hallinta onkin monissa isoissakin yrityksissä haastaviin markkinaolosuhteisiin nähden vielä suhteellisen alkeellisella tasolla.
Esimerkki todellisesta elämästä: kotimaisessa, n. 50 miljoonan euron liikevaihdon yrityksessä epäsuorien ostojen toimittajia oli 1500 ja ostolaskuja 4600 kpl vuodessa.
Kenen hanskassa tällainen kokonaisuus voi pysyä? Kuka kantaa vastuun? Kyseessä ei ole yhden henkilön show, vaan epäsuorien hankintojen hallinta prosessina vaatii koko organisaation asenteen ja tapojen muutosta.
Pelkkä epäsuorien hankintojen kilpailutus ja kertasäästöt eivät kuitenkaan enää riitä. Kilpailutuksen ja tulospalkkioiden lisäksi on tärkeää korostaa hankintojen jatkuvaa seurantaa sekä aktiivisempaa toimittajasuhteiden hallintaa.
Vähintään neljännesvuosittainen seuranta ja systemaattinen hallintamalli ovat välttämättömiä johtotasolta lähtien, jotta laiminlyöntejä ei pääse syntymään. On tosin samaan hengenvetoon todettava, että tämä edellyttää osaamista, resursseja ja pitkäjänteistä työtä, joita monilta toimijoilta on epäsuorien hankintojen suhteen pitkään puuttunut.
Onko yrityksessäsi käytössä Kaikki saa ostaa -malli? Jos on, koko yrityskulttuurin täytyy muuttua, jotta päästäisiin Licence to buy -malliin eli selkeään prosessiin, pelisääntöihin ja vielä selkeämpiin kannustimiin toimia oikein.
Koko epäsuorien hankintojen potti on päässyt monilla yrityksillä lähtökohdiltaan hyvin kompleksiseksi, minkä vuoksi toimittajakentästä ja ostomenoista voi olla hankala saada alussa selkeää kuvaa ja ongelmakohtiin on siten haastavaa tarttua. Puhumattakaan konkreettisesta kehityssuunnitelmasta, joka pitäisi viedä käytännön tasolle asti.
Muutoshallinta on siis huikeassa roolissa – koko organisaation on olennaista ymmärtää, että tarkoitus ei ole rajata oikeuksia vaan vapauttaa henkilöiden aikaa oleelliseen.
Haluaisitko tietää, kuinka tehostaa yrityksen hankintoja?
Voimme auttaa – ota yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai jätä soittopyyntö.
Ville Salomäki
Growth Manager
Puh: 040 183 7338
E-mail: ville.salomaki@values.fi
Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen avulla.